Ασαφής παραμένει η κατάσταση όσον αφορά την πλωτή αποθήκη αερίου στις εγκαταστάσεις της Ρεβουθούσας, καθώς ακόμα εξετάζονται δύο σενάρια, ενώ εκτός νυμφώνος μένει για άλλη μία φορά o αγωγός αερίου EastMed, μετά την ξεκάθαρη θέση κατά του έργου που έλαβε η υφυπουργός Eξωτερικών των ΗΠΑ Βικτόρια Νούλαντ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι για την πλωτή αποθήκη αερίου στη Ρεβυθούσα εξετάζονται δύο εναλλακτικές. Το ένα αφορά σε βραχυπρόθεσμη εγκατάσταση 12 μηνών ενός πλοίου- αποθήκης LNG και το άλλο σε πλωτή αποθήκη σε πιο μακροχρόνια βάση. Παράλληλα μελετάται η αναβάθμιση της λιμενικής εγκατάστασης ώστε να μπορούν να δένουν ταυτόχρονα δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου.
Χθες, κατά την ξενάγηση της Επιτρόπου Ενέργειας της ΕΕ Κάντρι Σίμσον στη Ρεβυθούσα, τόσο ο υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας όσο και η Επίπτροπος όπως και η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία- Ρίτα Γκάλλι αναφέρθηκαν στην προσθήκη μιας πλωτής δεξαμενής αποθήκευσης (FSU) στον Τερματικό Σταθμό LNG της Ρεβυθούσας. Περισσότερες πληροφορίες ωστόσο για το πότε θα εγκατασταθεί η πλωτή δεξαμενή και το χρονοδιάγραμμα των έργων στο λιμάνι δεν έδωσαν, παρά τα πιεστικά χρονικά περιθώρια που έχει θέσει η Κομισιόν στις χώρες-μέλη για το γέμισμα των αποθηκευτικών χώρων στο 80% της δυναμικότητάς τους ως τον Νοέμβριο.
Αν το έργο καθυστερήσει είναι πιθανόν να μην προλάβει τις ευρωπαϊκές προθεσμίες, οπότε το απόθεμα αερίου ασφαλείας της Ελλάδας ή μέρος αυτού θα πρέπει να φιλοξενηθεί σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα.
Αυτό που διαφάνηκε είναι ότι η πλωτή δεξαμενή (FSU) συνεκτιμάται με υπόλοιπες σχεδιαζόμενες υποδομές, τα δύο πλωτά τερματικά στην Αλεξανδρούπολη και τους Αγίους Θεοδώρους, που προγραμματίζονται για το 2023-24 και τις ανάγκες που θα προκύψουν ανάλογα με την εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία. ‘Οσο για την αποθήκη αερίου της Ν. Καβάλας είναι ένα σχέδιο, που προς το παρόν τουλάχιστον δείχνει να μένει πίσω.
Οσον αφορά στον αγωγό EastMed αποκαλυπτικές ήταν οι δηλώσεις της υφυπουργού Eξωτερικών των HΠΑ. ‘Οπως είπε, σε συνέντευξη στην εφημερίδα “Καθημερινή” , η Ουάσινγκτον προκρίνει τη μεταφορά φυσικού αερίου μέσω πλοίων LNG και όχι ένα “βαρύ έργο”, που χρειάζεται δέκα χρόνια να κατασκευαστεί. “Περισσότερο LNG, περισσότερα καλώδια ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των χωρών. Νομίζω ότι το κομμάτι από το οποίο απομακρυνόμαστε τώρα είναι αυτός ο βαρύς αγωγός στον βυθό της θάλασσας, που θα είναι πολύ ακριβός και θα χρειαστούν δέκα χρόνια για να κατασκευαστεί.” δήλωσε χαρακτηριστικά η κ. Νούλαντ.«Δεν χρειάζεται να περιμένουμε δέκα χρόνια και να ξοδέψουμε δισεκατομμύρια δολάρια σε αυτά τα πράγματα” πρόσθεσε. “Πρέπει να μεταφέρουμε αέριο τώρα. Και πρέπει να χρησιμοποιήσουμε το φυσικό αέριο σήμερα ως μετάβαση σε ένα πιο πράσινο μέλλον. Σε δέκα χρόνια από τώρα δεν θέλουμε έναν αγωγό. Σε δέκα χρόνια από τώρα θέλουμε να είμαστε πράσινοι” δήλωσε χαρακτηριστικά. Αλλά και αξιωματούχοι της ΕΕ εξέφρασαν πρόσφατα την επιφυλακτικότητά τους για τον EastMed, επισημαίνοντας το κόστος και την εμπορική του βιωσιμότητα, στοιχεία που πάντα έθεταν σε αμφισβήτηση το έργο.
Εν τω μεταξύ προετοιμάζεται μία ακόμα τριμερής συνάντηση των υπουργών Ενέργειας Ελλάδας- Κύπρου και Ισραήλ που θα διεξαχθεί μετά το Πάσχα.
Ας σημειωθεί ότι ο αγωγός EastMed είναι σχέδιο για τη μεταφορά του αερίου από τα offshore κοιτάσματα της Kύπρου και του Ισραήλ στην Κρήτη και στην ηπειρωτική Ελλάδα με απώτερη κατάληξη την Ιταλία, μέσω ελληνο-ιταλικού αγωγού.