Η εξαίρεση για τα ηλεκτρονικά καύσιμα (e-fuels ή «συνθετικά») από τους στόχους του 2035 ήταν μια παρένθεση και μόνο… Μετά από εβδομάδες δράματος, το «έπος» των ηλεκτρονικών καυσίμων τελείωσε. Παρόλο που το Φιλελεύθερο Δημοκρατικό Κόμμα της Γερμανίας (FDP) και οι υποστηρικτές των θερμικών κινητήρων (…χορηγοί) έσπευσαν να ζητοκραυγάσουν, στην πραγματικότητα ο στόχος μηδενικών εκπομπών 100% που είχε θέσει η ΕΕ υιοθετήθηκε χωρίς αλλαγές.
Ήταν ένας προσωρινός συμβιβασμός με τους Γερμανούς. Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης έριξαν μια πολύ αδύναμη σανίδα σωτηρίας, με μια σειρά από νέες νομικές πράξεις. Ακόμα κι αν κάνουν κάποια …καριέρα, για ένα διάστημα, τα ηλεκτρονικά καύσιμα θα είναι παράταιρα με τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα κυριαρχήσουν.
Δεν θέλουν δίκαιο ανταγωνισμό
Όμως, -προσοχή, λένε οι ειδικοί-, αυτή είναι μόνο η μια πλευρά της ιστορίας. Οι υποστηρικτές του λόμπι των ηλεκτρονικών καυσίμων, κυρίως η βιομηχανία πετρελαίου, δεν αναζητούν έναν δίκαιο ανταγωνισμό μεταξύ των ηλεκτρονικών καυσίμων και των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Επιδιώκουν να εκτροχιάσουν, κυριολεκτικά, τη μαζική ηλεκτροκίνηση. Ηττήθηκαν σε πρώτη φάση και πριν από λίγες εβδομάδες, χάρη στον Σολτς και το FDP, εμφανίζονται τώρα «τροπαιοφόροι».
Η προέλευση του ευρήματος των ηλεκτρονικών καυσίμων χρονολογείται από την εποχή μετά το Dieselgate. Πριν από το 2015, η βιομηχανία πετρελαίου δεν ανησυχούσε πολύ για τα πρότυπα CO2 της Ευρώπης. Στη συνέχεια , το Dieselgate, η Συμφωνία του Παρισιού και η άνοδος των ηλεκτροκίνητων άλλαξαν τα πάντα. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν θανάσιμη απειλή για το πετρέλαιο, καθόσον, μόλις τα αυτοκίνητα εξηλεκτριστούν σε ευρεία κλίμακα, θα ακολουθήσουν και τα λεωφορεία και τα φορτηγά, άρα η μισή ζήτηση πετρελαίου χάνεται. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, από το 2016, το λόμπι πετρελαίου στην Ευρώπη έχει εντείνει την προώθηση των «καθαρών καυσίμων» ως εναλλακτική λύση στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα .
Η κλιματική αλλαγή είναι πραγματική
Μετά τη Συμφωνία του Παρισιού, η συναίνεση που επιτεύχθηκε στην Ευρώπη είναι ότι η κλιματική αλλαγή είναι πραγματική και πρέπει να αντιμετωπιστεί. Έτσι, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, ο συνδυασμός ορυκτά καύσιμα-αυτοκίνητο δεν μπορεί να αντέξει με την κλασική βενζίνη και το ντίζελ. Οι όποιες προτάσεις χρειάζονταν μια επένδυση αξιοπιστίας για το κλίμα. Μέχρι το 2016, οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ είχαν απογοητευτεί βαθιά με τα βιοκαύσιμα - το 50% του βιοντίζελ ήταν …φοινικέλαιο. Κάπως έτσι, ήρθε στο προσκήνιο το e-fuels, μια παλιά ιδέα, που πρόσφατα προωθήθηκε από την Audi ως εξειδικευμένο έργο έρευνας και ανάπτυξης και …public relations.
Πολλά έχουν ειπωθεί για την ουτοπία της μετατροπής των σπάνιων πράσινων ηλεκτρονίων σε υδρογόνο και στη συνέχεια του συνδυασμού τους με το CO2 που αναρροφάται από την ατμόσφαιρα για να καεί, τελικά, σε αναποτελεσματικούς βενζινοκινητήρες αυτοκινήτων. Έχουν νόημα όλα αυτά μόνο για αεροπλάνα, λένε οι επιστήμονες, τα οποία δεν έχουν ουσιαστική εναλλακτική λύση για την απαλλαγή από τον άνθρακα. Έτσι, ναι, τα ηλεκτρονικά καύσιμα είναι μάλλον «καύσιμα φαντασίας» για αυτοκίνητα, άλλωστε, αν δούμε τη μεγάλη εικόνα, η βιομηχανία δεν επενδύει πραγματικά σε αυτά.
Η «παρέα» της eFuel Alliance
Μέχρι το 2019, όταν η ΕΕ ξεκίνησε την περίφημη Πράσινη Συμφωνία, εταιρείες όπως η Volkswagen, η Mercedes και η Audi, είχαν δεσμευτεί για την ηλεκτροκίνηση και οι εταιρείες πετρελαιοειδών που είχαν επίγνωση της επωνυμίας (Shell, BP, Total) δεν ήθελαν να δουν να επιτίθενται σε έναν από τους κεντρικούς νόμους για το κλίμα της Ευρώπης. Έτσι, δημιουργήθηκε μια νέα ομάδα, που θα μπορούσε να βγάλει τα γάντια: η eFuel Alliance. Όπως θα συμπεράνει οποιοσδήποτε αντικειμενικός παρατηρητής, μια «συμμαχία» που δημιουργήθηκε από τη βιομηχανία πετρελαίου και υποστηρίζεται από εταιρείες όπως η Exxon, η Eni και διάφορους προμηθευτές αυτοκινήτων, οι οποίοι θα εξαφανιστούν στην πορεία.
Οι υποστηρικτές του ηλεκτρονικού καυσίμου προχώρησαν στη συνέχεια στην έναρξη μιας εκπληκτικής εκστρατείας εταιρικής παραπληροφόρησης. Σύμφωνα με τη ΜΚΟ διαφάνειας, LobbyControl, η γερμανική ομοσπονδία βιομηχανίας πετρελαίου (Unity, επίσης ιδρυτικό μέλος της eFuel Alliance) δημιούργησε μια ψεύτικη «εκστρατεία βάσης» (fuelsforfuture), με ένα πρακτορείο δημοσίων σχέσεων του Βερολίνου να διοργανώνει «διαδηλώσεις» υπέρ των ηλεκτρονικών καυσίμων και να τοποθετεί πανό σε πρατήρια καυσίμων. Παρά όλα αυτά, οι νομοθέτες της ΕΕ απέρριψαν το τέχνασμα της Big Oil και ενέκριναν το πρότυπο CO2 για τα αυτοκίνητα.
Το πολιτικό γερμανικό παιχνίδι
Τότε ήταν που η «παρέα» των ηλεκτρονικών καυσίμων έπαιξε το πολιτικό χαρτί της: το FDP. Ασύστολα υπέρ των γρήγορων αυτοκινήτων και των μεγάλων κινητήρων, οι Γερμανοί ορντο-φιλελεύθεροι (Ordoliberalism) ήταν χαμηλά στις δημοσκοπήσεις και αναζητούσαν λύσεις. Με την …ευγενική άδεια του Καγκελάριου Σολτς, ο υπουργός Μεταφορών Βίσινγκ προχώρησε σε πραγματικό μπάχαλο, συνεργαζόμενος με την ιταλική ακροδεξιά για να εκτροχιάσουν μια συμφωνία στην οποία είχε ήδη συναινέσει η Γερμανία.
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η ζημιά είναι περιορισμένη. Δεν θα υπάρχουν πολλά αυτοκίνητα που θα κινούνται με 100% συνθετικά καύσιμα το 2035. Και αν η Porsche 911 μπορεί να αγοραστεί ως αυτοκίνητο 100% e-fuel το 2035, ποιος νοιάζεται; Όμως, η βιομηχανία πετρελαίου έχει πλέον παραβιάσει τα πρότυπα CO2 των αυτοκινήτων που αφορούσαν πάντα τους καθαρούς κινητήρες και όχι τα καύσιμα που ρυθμίζονται χωριστά. Θα επιδιώξουν να επεκτείνουν την ετικέτα «κλιματικά ουδέτερη» σε όλες τις ψεύτικες πράσινες λύσεις, συμπεριλαμβανομένων των βιοκαυσίμων και θα πιέσουν για ένα αδιαφανές σύστημα πίστωσης, ώστε να μην χρειάζεται να διασφαλίσουν ότι τα αυτοκίνητα λειτουργούν με 100% ηλεκτρονικά καύσιμα.
Δηλαδή, εάν ισχύει η τρέχουσα συναίνεση υπέρ του κλίματος. Ορισμένες από τις εταιρείες πίσω από το κόλπο των ηλεκτρονικών καυσίμων αρνούνται την κλιματική αλλαγή εκτός Ευρώπης. Με την πρώτη ευκαιρία, θα καταστρέψουν την Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ και τα πρότυπά της για το CO2 στα αυτοκίνητα, όπως ακριβώς έκαναν με την κλιματική κληρονομιά του Ομπάμα όταν ο Τραμπ ανέβηκε στην εξουσία.
Κάποιοι λένε ότι η ηλεκτροκίνηση θα κερδίσει ούτως ή άλλως. Και θα γίνει. Το ερώτημα είναι τώρα ένα ζήτημα ταχύτητας και κλίμακας. Το παιχνίδι της βιομηχανίας πετρελαίου είναι να επιβραδύνει τα πράγματα στην Ευρώπη και να αυξήσει τη ζήτηση ορυκτών καυσίμων αλλού. Στόχος των πιστών ενός πραγματικά καθαρού πλανήτη, είναι να διασφαλίσουν ότι η άνοδος των EV θα είναι τόσο γρήγορη και πλήρης, καθιστώντας τα προσιτά για όλους, εντός και εκτός Ευρώπης, ώστε να εξαφανίσουν τις υπάρχουσες και νέες αγορές των βαρώνων του πετρελαίου.