Αλλαγές στις δημοπρασίες δέσμευσης δυναμικότητας στις διασυνδέσεις των Κήπων, σημείο εισόδου του αγωγού από την Τουρκία και στη Νέα Μεσημβρία, όπου ο αγωγός ΤΑΡ διασυνδέεται με το ελληνικό σύστημα εισηγείται ο ΔΕΣΦΑ, επικαλούμενος κυρίως τεχνικούς λόγους
Πρόκειται για δημοπρασίες που αφορούν στο έτος φυσικού αερίου 2023 -2024, η πρώτη εκ των οποίων έχει προγραμματιστεί για τον Ιούλιο. Ολες οι τροποποιήσεις, που προτείνει ο Διαχειριστής, έχουν τεθεί από τη ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση ως την Παρασκευή 19 Μαΐου.
Σύμφωνα με την εισήγηση του ΔΕΣΦΑ οι αλλαγές, που αφορούν κυρίως στο είδος των προϊόντων που θα δημοπρατηθούν, σχετίζονται με έργα: To πρώτο αφορά στην κατασκευή του σταθμού συμπίεσης στην Αμπελιά (Κομοτηνή) και το δεύτερο στην αναβάθμιση του σταθμού συμπίεσης στην Νέα Μεσημβρία. Κια τα δύο έργα αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί πριν τον Οκτώβριο 2024, αυξάνοντας την συνολική δυναμικότητα των Σημείων Εισόδου στο βόρειο τμήμα του δικτύου.
Συγκεκριμένα ο ΔΕΣΦΑ για το σημείο διασύνδεσης «Κήποι» προτείνει:
- Την μη διάθεση Αδιάλειπτης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης και Διακοπτόμενης Μεταφορικής Ικανότητας Παραλαβής για την περίοδο 01.10.2023 – 30.09.2024 (έτος αερίου 2023/2024).
- Την διάθεση Συσχετισμένης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης ύψους 46.000.000 kWh/Ημέρα, μέσω Μηνιαίων, Ημερήσιων και Ενδοημερήσιων δημοπρασιών κατανομής δυναμικότητας, για το διάστημα 01.10.2023 - 30.09.2024 ή την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του Σημείου Εισόδου «Αμφιτρίτη» που θα διασυνδέσει το FSRU της Αλεξανδρούπολης με το εθνικό δίκτυο εφόσον αυτή επέλθει νωρίτερα.
Αναλυτικότερα ο ΔΕΣΦΑ εισηγείται:
• τη διάθεση Μηνιαίου προϊόντος Συσχετισμένης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης ύψους 46.000.000 kWh/Ημέρα μόνον για κάθε Μήνα του έτους αερίου 2023/2024 ή έως το Μήνα που προηγείται του Μήνα έναρξης της λειτουργίας του νέου Σημείου Εισόδου του ΕΣΜΦΑ Αμφιτρίτη, εφόσον αυτή επέλθει νωρίτερα,
• τη διάθεση Ημερήσιου και Ενδοημερήσιου προϊόντος Συσχετισμένης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης μόνον για κάθε Ημέρα του έτους αερίου 2023/2024 του έτους αερίου 2023/2024 ή έως την Ημέρα που προηγείται του Ημέρας έναρξης της λειτουργίας του νέου Σημείου Εισόδου του ΕΣΜΦΑ Αμφιτρίτη, εφόσον αυτή επέλθει νωρίτερα,
• τη μη διάθεση Αδιάλειπτης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους αερίου 2023/2024 και
• τη μη διάθεση Διακοπτόμενης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης και Διακοπτόμενης Μεταφορικής Ικανότητας Παραλαβής, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους αερίου 2023/2024.
Σε ότι αφορά το σημείο διασύνδεσης «Νέα Μεσημβρία» ο ΔΕΣΦΑ προτείνει:
- τη διακοπή διάθεσης Συσχετισμένης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης, αρχής γενομένης από το έτος αερίου 2023/2024,
- τη διάθεση μη δεσμοποιημένης, Αδιάλειπτης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης για διάστημα 15 ετών, κατά παρέκκλιση των προβλεπομένων στο άρθρο 19 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/459,
- τη διάθεση Διακοπτόμενης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης για το έτος αερίου 2024/2024 και
- τη διάθεση Διακοπτόμενης Μεταφορικής Ικανότητας Παραλαβής για το έτος αερίου 2023/2024.
Στο σημείο διασύνδεσης “Νέας Μεσημβρία”, από την έναρξη της εμπορικής λετουργίας του ως σήμερα, το ύψος της Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης που χρησιμοποιείται δεν υπερβαίνει το επίπεδο των 41 GWh/Ημέρα. Στο πλαίσιο αυτό ο ΔΕΣΦΑ προτείνει από το έτος αερίου 2023/2024 και μετά, να μην διατίθεται Συσχετισμένη Μεταφορική Ικανότητα Παράδοσης, αφού οι απαιτήσεις των χρηστών Μεταφοράς μπορούν να ικανοποιηθούν πλήρως από τη διαθέσιμη Αδιάλειπτη Μεταφορική Ικανότητα Παράδοσης (53,3 GWh/Ημέρα) και την Διακοπτόμενη Μεταφορική Ικανότητα Παράδοσης, η οποία για το έτος αερίου 2023/2024 αναμένεται περί τις 25 GWh/Ημέρα.