Προχωρούν οι διαδικασίες για τις δημοπρασίες κατανομής μεταφορικής ικανότητας στα σημεία που θα ενώνεται το εθνικό δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου με τον πλωτό σταθμό υγροποιημένου αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη και τον αγωγό Ελλάδας - Βουλγαρίας, IGB.
Στο πλαίσιο αυτό η ΡΑΑΕΥ (πρώην ΡΑΕ) έθεσε χθες σε διαβούλευση-εξπρές, διάρκειας 2 ημερών - η προθεσμία λήγει την Τετάρτη, 24/5) την εισήγηση του ΔΕΣΦΑ για τις δημοπρασίες κατανομής μεταφορικής ικανότητας που σχετίζονται με τα σημεία σύνδεσης του εθνικού συστήματος μεταφοράς αερίου (ΕΜΣΦΑ) με το υπό κατασκευή FSRU στην Αλεξανδρούπολη και τον αγωγό IGB. Παράλληλα ο ΔΕΣΦΑ προωθεί προτάσεις για επενδύσεις στο δίκτυο προκειμένου να μπορεί να μεταφέρεται υδρογόνο και ανανεώσιμα αέρια, γενικότερα.
Ο ΔΕΣΦΑ, επειδή ως τη λειτουργία του νέου σημείου εισόδου “Αμφιτρίτη” που αφορά στη διασύνδεση με το FSRU Aλεξανδρούπολης δεν είναι δυνατή η διάθεση αδιάλειπτης μεταφορικής ικανότητας παράδοσης, προτείνει, μεταξύ άλλων, τα εξής:
- H διάθεση συσχετισμένης μεταφορικής ικανότητας παράδοσης ύψους 46.000.000 KWh/ημέρα από την έναρξη εμπορικής λειτουργίας ως τις 30/9/2024. Η δυναμικότητα αυτή θα διατεθεί μέσω δημοπρασιών από το Βάθρο Prisma. Οι δημοπρασίες θα αφορούν στη διάθεση οιονεί ετήσιου προϊόντος μεταφορικής ικανότητας, τριμηνιαίων προϊόντων και ενδοημερήσιων προϊόντων. Για το ετήσιο προϊον (46.000.000 KWh/ημέρα) η δυναμικότητα θα διατεθεί με το τιμολόγιο μακροχρόνιας χρήσης για το εν λόγω σημείο, όπως αυτό προσδιοριστεί από τη ΡΑΑΕΥ και οι χρεώσεις χρήσης θα επιβληθούν από την ημέρα που θα ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία της “Αμφιτρίτης”. Το ύψος του τριμηναίου προϊόντος θα προσδιορίζεται ανάλογα με τη διαθέσιμη δυναμικότητα του σημείου, όπως αυτή θα προκύψει από τις προηγούομενες δημοπρασίες διάθεσης προϊόντος, δυναμικότητας μεγαλύτερης διάρκειας. Οι χρεώσεις χρήσης θα ξεκινήσουν από την Ημέρα έναρξης διάρκειας του εν λόγω προϊόντος ή από την ημέρα έναρξης εμπορικής λειτουργίας της Αμφιτρίτης, ότι επέλθει αργότερα. Περίπου τα ίδια θα ισχύουν και για τη διάθεση του ημερήσιου/ενδοημερήσιου προϊόντος
- Οταν λειτουργήσει ο σταθμός συμπίεσης στην Κομοτηνή ή υλοποιηθεί μεταβατική τεχνική λύση, τότε στην “Αμφιτρίτη” θα δοθεί συζευγμένη μεταφορική ικανότητα παράδοσης ύψους 119.412.000 KWh/ημέρα αποκλειστικά για τη μεταφορά φυσικού αερίου στο σημείο σύνδεσης του ΕΜΣΦΑ με τον αγωγό IGB στην Κομοτηνή. Ο ΔΕΣΦΑ εισηγείται τη διάθεση της υπηρεσίας μεταφοράς αερίου σε συζευγμένα σημαία, από το σημείο εισόδου Αμφιτρίτη στο σημείο εξόδου “Κομοτηνή-ΔΕΣΦΑ/IGB”. Οι δημοπρασίες για τα επόμενα 5 έτη αερίου στα συζευγμένα σημεία αφορούν στην ποσότητα των 119.412.000 KWh/ημέρα στην Αμφιτρίτη και στην ισόποση ποσότητα στο σημείο εξόδου Κομοτηνή- ΔΕΣΦΑ/IGB. Θα διεξάγονται ηλεκτρονικά στην πλατφόρμα Prisma για το διάστημα που ξεκινά από την ημερομηνία έναρξης της εμπορικής λειτουργίας της Αμφιτρίτης ως στις 30/9/2028. Το ετήσιο προϊόν ανέρχεται σε ποσοστό ως 90% της δυναμικότητας ή έως 107.470.800 KWh/ημέρα. Η τιμολόγηση και η χρέωση χρήσης ακολουθούν μεθοδολογία ανάλογη με αυτή που προτείνεται να χρησιμοποιηθεί στη διασύνδεση με το FSRU Αλεξανδρούπολης. Τα ανάλογα θα ισχύσουν για τη διάθεση των τριμηνιαίων/μηνιαίων προϊόντων καθώς και για το ημερήσιο/ενδοημερήσιο
- Επίσης, ο ΔΕΣΦΑ προτείνει σε όλες τις δημοπρασίες αυξανόμενου τιμήματος και σε όλα τα σημεία, το μείζον βήμα τιμών να καθοριστεί σε 20% και το ελάχιστο στο 4% επί της τιμής εκκίνησης. Προς το παρόν το μείζον και το ελάχιστο βήμα τιμών στις δημοπρασίες ετήσιου προϊόντος στο Σιδηρόκαστρο είναι 10% και 2% αντίστοιχα, ενώ οι διασυνδεδεμένοι διαχειριστές με τον ΕΜΣΦΑ, δηλαδή η βουλγαρική Bulgartransgas και ο ΤΑΡ έχουν καθορίσει υψηλότερα βήματα τιμών (18-25% για το μείζον βήμα και 4%-5% για το ελάχιστο)
- Στο πλαίσιο αυτό θα δημοπραττηθουν Αναλυτικότερα, η Ρυθμιστική Αρχή έδωσε προθεσμία 2 ημερών, ως αύριο Τετάρτη, 24 Μαίου, για σχόλια και παρατηρήσεις όσον αφορά στην εισήγηση του ΔΕΣΦΑ για τις δημοπρασίες κατανομής μεταφορικής ικανότητας παράδοσης στα νέα σημεία του Αμφιτρίτη και Κομοτηνή- ΔΕΣΦΑ/IGB.
Υδρογόνο
Ο Διαχειριστής έχει επίσης καταθέσει δύο προτάσεις για την ένταξη στο IPCI, (Σημαντικά Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος) δύο πρότζεκτ που αφορούν στη σταδιακή ενσωμάτωση του υδρογόνου και των ανανεώσιμων αερίων στο δίκτυο. Το πρώτο, το “Smart Switch”, έχει υποβληθεί στην κατηγορία των έξυπνων δικτύων αερίου (smart gas grids) και αφορά στη συνεργασία Ελλάδας- Βουλγαρίας για την αναβάθμιση των δικτύων, προκειμένου να μπορούν να μεταφέρουν υδρογόνο μαζί με το φυσικό αέριο (Blending hydrogen). Το ελληνικό σκέλος του έργου έχει προϋπολογισμό της τάξης των 100 εκατ. ευρώ και θα πρέπει να υλοποιηθεί μέχρι το 2027.
To δεύτερο έργο αφορά σε αγωγούς για τη μεταφορά υδρογόνου, μήκους 540 χλμ με προϋπολογισμό 1,3 δις. και σκοπό υλοποίησης το 2029. Το δίκτυο αυτό θα συνδέει τις βιομηχανικές περιοχές της Αθήνας και της Κορίνθου με τη βόρεια Ελλάδα, θα φτάνει στα ελληνο-βουλγαρικά σύνορα και εκεί θα συνδέεται με το δίκτυο της Bulgartransgaz. Εξετάζεται και το ενδεχόμενο να συνδεθεί με την Καβάλα με σκοπό την αποθήκευση υδρογόνου, όποτε και εφόσον υλοποιηθεί η υπόγεια αποθήκη.