Η πολυαναμενόμενη αλλαγή του περίφημο άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, που θα έβαζε φρένο στην ελεύθερη μετακίνηση των στρατηγικών κακοπληρωτών και θα μείωνε τους ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς ρεύματος, φαίνεται πως δεν πείθει την αγορά για την αποτελεσματικότητά του.
Οι περισσότεροι προμηθευτές ηλεκτρισμού, σχολιάζοντας τον νέο Κώδικα Προμήθειας που έδωσε χθες σε δημόσια διαβούλευση η Ρυθμιστική Αρχή (ΡΑΑΕΥ) εκτιμούν ότι τα νέα μέτρα δεν θα έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα, καθώς δεν αντιμετωπίζουν στρατηγικά και συνθετικά το πρόβλημα του ”ενεργειακού τουρισμού” και δεν βελτιώνουν παρά ελάχιστα - και αυτό μένει να αποδειχθεί- την εισπραξιμότητα των ληξιπρόθεσμων λογαριασμών, που έχουν καταστεί μάστιγα για την αγορά.
Η διαβούλευση διαρκεί ως τις 26 Απριλίου
Οι προμηθευτές έχουν ζητήσει να υπάρξει συσχέτιση των δεδομένων της ΑΑΔΕ με αυτά του ΔΕΔΔΗΕ για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, ενώ εκτιμούν ότι ούτε η επισήμανση του πελάτη με οφειλές, που εισάγει η τροποποίηση του κώδικα, είναι μέτρο που θα λειτουργήσει, καθώς ο παλαιός πάροχος δεν πρόκειται να εισπράξει τις οφειλές επειδή θα ενημερώσει τον ΔΕΔΔΗΕ, απλώς θα ενημερώσει τον επόμενο πάροχο, δηλαδή τον ανταγωνιστή του για το προφίλ του νέου του πελάτη.
Οι κυριότερες προβλέψεις του Κώδικα σε ότι αφορά την αλλαγή προμηθευτή ηλεκτρισμού ή φυσικού αερίου έχουν ως εξής:
- Δεν επιτρέπεται αλλαγή προμηθευτή όταν έχει υποβληθεί εντολή απενεργοποίησης ή είναι ενεργή εντολή επισήμανσης του πελάτη ως υπερήμερου στο σύστημα του ΔΕΔΔΗΕ, η του αρμόδιου διαχειριστή για την περίπτωση του φυσικού αερίου, από τρεις διαφορετικούς προμηθευτές για τους οικιακούς καταναλωτές και από δυο προμηθευτές για μη οικιακούς καταναλωτές.
- Ο προμηθευτής οφείλει να προβλέπει δυνατότητα εξόφλησης του λογαριασμού σε δόσεις και έχει το δικαίωμα επικοινωνίας με τον πελάτη για τη υπενθύμιση της οφειλής του, προσφέροντας τη δυνατότητα εξόφλησης σε δόσεις που δεν μπορεί να είναι λιγότερες από έξι.
- Αν παρέλθει άπρακτη και η δεύτερη κατά σειρά προθεσμία εξόφλησης, δηλαδή δυο μήνες ,ο προμηθευτής οφείλει να επικοινωνήσει με τον πελάτη εντός δέκα ημερών για να του προσφέρει πρόταση διακανονισμού και εφόσον ο καταναλωτής δεν δεχθεί, τότε ο προμηθευτής υποβάλει την Εντολή Επισήμανσης.
- Μετά την αλλαγή Προμηθευτή και εφόσον δεν πληρωθεί ο τελικός λογαριασμός, ο Προμηθευτής οφείλει να επικοινωνήσει με τον πρώην Πελάτη για να του προσφέρει πρόταση διακανονισμού. Στην περίπτωση που ο πρώην Πελάτης δεν δεχτεί τον διακανονισμό, ο παλαιός Προμηθευτής υποβάλει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη.
- Σε πελάτες οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσχέρεια ή αδυναμία αποπληρωμής λογαριασμών, ο προμηθευτής υποχρεούται να παρέχει, ειδικά προγράμματα ρύθμισης εξόφλησης λογαριασμών ή διακανονισμού παλαιότερων οφειλών.
- Το σύστημα επισήμανσης πρώην πελατών αφορά οφειλές που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες από την 1.1.2020 και μετά.
- Εάν κατά την πρώτη εφαρμογή υπάρξουν ενεργές Εντολές Επισήμανσης για Πελάτη ως υπερήμερου από τρεις προμηθευτές για τους οικιακούς και από δυο προμηθευτές για τους μη οικιακούς καταναλωτές περιορίζεται αυτομάτως το δικαίωμα αλλαγής προμηθευτή του πελάτη.
- Εντολή απενεργοποίησης δεν μπορεί να υποβάλει ο Προμηθευτής αν ο Πελάτης έχει υποβάλει προς τον Προμηθευτή Έντυπο αμφισβήτησης λογαριασμού κατανάλωσης και έχει προσφύγει ενώπιον αρμόδιας αρχής ή δικαστηρίου και έχει λάβει προσωρινή διαταγή ή αναστολή εκτέλεσης της απενεργοποίησης του μετρητή του ή παύσης εκπροσώπησης, αντίστοιχα. Σε περίπτωση που απορριφθεί η προσφυγή του Πελάτη, η οφειλή βαρύνεται με το νόμιμο τόκο υπερημερίας. Εφόσον εκκρεμεί η ως άνω διαφορά, ο Προμηθευτής δύναται να αρνηθεί την ανανέωση της Σύμβασης Προμήθειας. Στην περίπτωση αυτή, υποχρεούται να γνωστοποιεί εγγράφως στον Πελάτη του την πρόθεση του να ασκήσει το παραπάνω δικαίωμα
Tέλος οι νέες συμβάσεις προμήθειας θα περιέχουν ως όρο τη συγκατάθεση του πελάτη για την παροχή πληροφοριών προς τον νέο προμηθευτή σχετικά με την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών ή/και τυχόν εντολών επισήμανσης, καθώς και εντολής απενεργοποίησης μετρητή.