Την πλήρη αναμόρφωση ή την απόρριψη των αλλαγών που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου σχετικά με τη μετακίνηση σε διαφορετικό προμηθευτή καταναλωτών με ληξιπρόθεσμες οφειλές ζητά η εταιρία προμήθειας Ήρων.
“Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις του Κώδικα δεν εξυπηρετούν το σκοπό τους” αναφέρει η ‘Ηρων στις θέσεις που κατέθεσε στη ΡΑΑΕΥ, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επι της πρότασης της Αρχής για τις αλλαγές στον Κώδικα Προμήθειας.
Η διαφωνία με τα προτεινόμενα είναι τόσο κάθετη, που η Ήρων ζητά από τη Ρυθμιστική Αρχή , τον ΔΕΔΔΗΕ και την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος - Ενέργειας να πραγματοποιηθεί συνάντηση όλων των εμπλεκομένων μερών, προκειμένου να βρεθεί μία εφαρμόσιμη πρόταση που δεν θα προκαλεί εμπόδια στο δικαίωμα του καταναλωτή να επιλέξει προμηθευτή αλλά ταυτόχρονα θα αποτρέπει συμπεριφορές στρατηγικού κακοπληρωτή.
Σύμφωνα με την Ήρων, η πρόταση της ΡΑΑΕΥ είναι πρακτικά ανεφάρμοστη, ενώ παράλληλα εγείρει ζήτημα νομιμότητας.
Η εταιρία υποστηρίζει ότι με τις προτεινόμενες αλλαγές δεν επιτυγχάνεται ανάσχεση της διόγκωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, καθώς θεσπίζεται υποχρέωση πρότασης διακανονισμού τουλάχιστον έξι δόσεων, από τον πρώτο κιόλας ληξιπρόθεσμο λογαριασμό, καθιστώντας τη διαχείριση της ληξιπρόθεσμης οφειλής πιο δύσκολη.
Παράλληλα, επιμηκύνει τη διαδικασία υποβολής εντολής απενεργοποίησης και νομιμοποιεί την αποπληρωμή ενός από τους δυο ή τους τρεις προμηθευτές που έχουν υποβάλει Εντολή Επισήμανσης.
Επίσης η πρόταση :
1) Δεν περιλαμβάνει το δικαίωμα του προμηθευτή να υποβάλει παύση εκπροσώπησης,
2) Δεν προβλέπει τί ισχύει σε περίπτωση που κάποιος καταναλωτής δεν τηρεί συστηματικά το διακανονισμό,
3) οδηγεί σε διακανονισμούς που όχι μόνο δεν διευκολύνουν την ανάσχεση της διόγκωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, αλλά δεν τηρούν ούτε την αρχή της αναλογικότητας.
Η Ήρων προτείνει η αλλαγή προμηθευτή να είναι ελεύθερη χωρίς περιορισμούς και ανεξαρτήτως της ύπαρξης ληξιπρόθεσμων οφειλών., χωρίς όμως αυτό να αναιρεί, υπό καμία έννοια την υποχρέωση ολοσχερούς εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του. Ζητά να υπάρξει ένα μεταβατικό διάστημα κατά το οποίο ο παλαιός Προμηθευτής θα διατηρεί το δικαίωμα να υποβάλει εντολή απενεργοποίησης μετρητή, με δύο προϋποθέσεις:
(ι) ο πελάτης δεν θα τηρεί ή δεν θα αποδέχεται τον ευνοϊκό και τυποποιημένο διακανονισμό που θα υποχρεούται να του προσφέρει ο παλιός προμηθευτής, και
(ιι) το δικαίωμα του παλαιού προμηθευτή να υποβάλει εντολή απενεργοποίησης θα ασκείται εντός ενός έτους.
Η εταιρία τάσσεται υπέρ της διαμόρφωσης ενός τυποποιημένου διακανονισμού που θα λαμβάνει υπόψιν αντικειμενικά κριτήρια αναφορικά με το προφίλ του πελάτη. Θεωρεί ότι η εξατομικευμένη πρόταση διακανονισμού θα διευκολύνει τους Πελάτες που αντιμετωπίζουν αντικειμενική δυσκολία να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς τους και θα οδηγήσει σε δραστική μείωση των εντολών απενεργοποίησης μετρητή που υποβάλλουν οι Προμηθευτές.
Στην επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ, η εταιρία αναφέρεται στη “δομική ασυμμετρία” που εμφανίζει η αγορά προμήθειας τόσο στην ηλεκτρική ενέργεια όσο και στο φυσικό αέριο, με τις δεσπόζουσες επιχειρήσεις να διαμορφώνουν την εμπορική πολιτική, την οποία οι υπόλοιπες εταιρίες αναγκάζονται να ακολουθήσουν για να μην προσφέρουν δυσμενέστερους όρους στους πελάτες τους.
Επισημαίνει την απουσία έξυπνων μετρητών κατανάλωσης ηλεκτρισμού, πράγμα που δυσχεραίνει την προσφορά εναλλακτικών προϊόντων και την δυνατότητα άμεσης υλοποίησης της εντολής απενεργοποίησης και τονίζει ότι γίνεται αδύνατη η όποια προσπάθεια διαχείρισης κινδύνου μέσω των μέτρων, που ισχύουν σήμερα στην αγορά. Υπογραμμίζει επίσης ότι ο αναδρομικός χαρακτήρας της ρύθμισης, που αναφέρεται σε πελάτες με ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς από την 1 Ιανουρίου 2020 μπορεί να προκαλέσει τον «εγκλωβισμό» του καταναλωτή στον τρέχοντα προμηθευτή.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ήρων ζητά να εφαρμοστεί η πρόταση της για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, πριν τεθεί σε ισχύ ένα μόνιμο πλαίσιο για τα υπό διαβούλευση ζητήματα.