Με τραυματισμένη την εγχώρια αγορά αυτοκινήτου θα συνεχίσει το 2015. Και αυτό, διότι, σε κάθε περίπτωση, οι μήνες που ακολουθούν θα είναι εξαιρετικά δύσκολοι για όλους. Το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου, δεδομένης της επιβολής capital controls στο τραπεζικό σύστημα, ήταν μηδενική η επισκεψιμότητα στις εκθέσεις. Τουλάχιστον, σε ότι αφορά τα καινούργια επιβατικά, οι υποψήφιοι αγοραστές, στην πλειονότητά τους, «ανέκρουσαν πρύμναν», δίνοντας προτεραιότητα σε άλλα -βασικά- αγαθά. Έτσι, η καλή πορεία του κλάδου μέχρι και τον Ιούνιο, ανατρέπεται μέχρι νεωτέρας, γεγονός που προβληματίζει έντονα τους εισαγωγείς. Πολλές αντιπροσωπείες έδωσαν υποχρεωτικές άδειες στους πωλητές τους, ενώ, κάθετες μονάδες περιόρισαν προσωρινά το προσωπικό τους και στα συνεργεία, όπου, αντιμετωπίζονται μόνον τα …έκτακτα περιστατικά. Ωστόσο, οι παραδόσεις οχημάτων, που βρίσκονταν σε παραγγελία, γίνονταν κανονικά σε όσους πελάτες τα εξοφλούσαν μέσω web banking, αφού και τα τελωνεία λειτουργούσαν και ταξινομήσεις γίνονταν. Σε κάποιες περιπτώσεις, που, δεν εκλαμβάνονταν, πάντως, ως αντιπροσωπευτικό δείγμα αγοραστικής «δύναμης», υπήρχαν καταβολές μέσω καρτών, από κάποιους, που, προτίμησαν να «τοποθετήσουν» τα χρήματά τους, για να τα γλυτώσουν από ενδεχόμενο κούρεμα. Αυτές οι αγορές αφορούν, κυρίως, προσιτά μοντέλα, καινούργια ή μεταχειρισμένα. Ο Πρόεδρος του ΣΕΑΑ, Γιώργος Βασιλάκης, πιστοποίησε ότι τη δεύτερη εβδομάδα, -μετά το δημοψήφισμα-, παρατηρήθηκε και αυτό το φαινόμενο.
Γεγονός είναι ότι η ψυχολογία μεγάλης μερίδας του κοινού που ενδιαφερόταν για απόκτηση νέου αυτοκινήτου, έπεσε, δραματικά, και, είναι βέβαιο ότι θα επηρεάσει στο εξής τη βιωσιμότητα των εταιρών και όσων άλλων εμπλέκονται στο σύστημα εισαγωγής, διανομής, εμπορίας και after sales services. Η όποια, άλλωστε, επαναφορά της κανονικότητας των Τραπεζών, -αν και εφόσον-, θα γίνει σταδιακά, και πάλι με περιορισμούς σε αναλήψεις και υπηρεσίες, πράγμα που θα λειτουργήσει αποτρεπτικά, ειδικά, την αμέσως προσεχή περίοδο, σε σημαντικές εκταμιεύσεις, για αυτοκίνητα, στη λιανική. Είναι και τα βαριά μέτρα που έρχονται…
Όπως όλα δείχνουν, λοιπόν,-και μακάρι να διαψευσθούμε-, ανάμνηση παλιά θα είναι οι επιδόσεις του πρώτου μισού του έτους. Με βάση τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ, οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών το μήνα Ιούνιο 2015 υπήρξαν αυξημένες κατά +13,0% ως προς το μήνα Ιούνιο 2014. Συνολικά, στο εξάμηνο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2015 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών είναι αυξημένες κατά +15,1% ως προς το αντίστοιχο διάστημα του 2014. Η πρόοδος στις ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών από τις αρχές του έτους αιτιάζεται στις αυξημένες πωλήσεις αυτοκινήτων προς επιχειρήσεις ενοικίασης, ενώ ακόμη και με αυτήν την πρόοδο η αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται -71,6% χαμηλότερα ως προς το μέσο όρο της δεκαετίας 2000-2009. Στα καινούργια φορτηγά παρατηρείται σημαντική αύξηση από τις αρχές του έτους, ως προς την ίδια περίοδο πέρυσι, εξαιτίας, μεταξύ άλλων, και εκτελέσεων διαγωνισμών. Στα καινούργια δίκυκλα (πλέον των 50 cc) οι ταξινομήσεις από τις αρχές του έτους ήταν αυξημένες κατά +10,9% ως προς το αντίστοιχο διάστημα το 2014.
Αναλόγως, βάσει των καταγραφών της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, η εικόνα της αγοράς στο σύνολό της, ήτοι, καινούρια ή µεταχειρισµένα εξωτερικού, έχει ως εξής: κατά το µήνα Ιούνιο του 2015 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 12.751 αυτοκίνητα (έναντι 10.475 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο µήνα του έτους2014, παρουσιάζοντας αύξηση 21,7%. Αύξηση 46,3% είχε παρουσιάσει η κυκλοφορία για πρώτη φορά αυτοκινήτων (καινούριων ή µεταχειρισµένων εξωτερικού)τoν Ιούνιο του έτους 2014 σε σχέση µε τον αντίστοιχο µήνα του 2013. Την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουνίου 2015, εξ άλλου, κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 66.422αυτοκίνητα (καινούρια ή µεταχειρισµένα εξωτερικού) έναντι 52.282 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2014, παρουσιάζοντας αύξηση 27,0 %.Αύξηση (28,5%) είχε παρουσιάσει και το εξάµηνο Ιανουαρίου - Ιουνίου του 2014 σε σχέση µε του 2013. Η κυκλοφορία νέων µοτοσυκλετών κυβισµού άνω των50 cc (καινούριων και µεταχειρισµένων εξωτερικού) κατά το µήνα Ιούνιο του 2015, ανήλθε σε 4.851 έναντι 4.585 τον αντίστοιχο µήνα του έτους 2014,παρουσιάζοντας αύξηση 5,8%. Αύξηση 26,9% είχε παρουσιάσει η κυκλοφορία νέων µοτοσυκλετών (άνω των 50 cc) τον Ιούνιο του 2014 σε σχέση µε τον αντίστοιχο µήνα του 2013. Η κυκλοφορία νέων µοτοσυκλετών (άνω των 50 cc) κατά την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουνίου 2015 ανήλθε σε 19.472, έναντι 16.974που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2014, παρουσιάζοντας αύξηση 14,7%. Αύξηση 6,1% είχε παρουσιάσει το εξάµηνο Ιανουαρίου - Ιουνίου του2014 σε σχέση µε το αντίστοιχο του 2013.