Σε φάση αναδιάρθρωσης βρίσκεται η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία προς την κατεύθυνση πιο “πράσινων” και λιγότερο ενεργοβόρων οχημάτων, μετά την απόφαση της Ε.Ε. να δεσμεύσει 5 δισ. ευρώ για την Πρωτοβουλία “Πράσινα Αυτοκίνητα”. Διπλός στόχος της πρωτοβουλίας είναι η ενίσχυση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας που περνά δύσκολους καιρούς εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης και η μείωση της χρήσης ρυπογόνων ορυκτών καυσίμων, όπως το ντίζελ και η βενζίνη.
Η χρηματοδότηση των 5 δισ. ευρώ και πλέον αφορά σε ένα μείγμα δράσεων, που περιλαμβάνει την Έρευνα και την Τεχνολογία, τις εθνικές επενδύσεις, τη στήριξη έργων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, καθώς και συνεργασίες δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Η Πρωτοβουλία για Πράσινα Αυτοκίνητα καλεί τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. να μειώσουν τους φόρους στα οχήματα που έχουν χαμηλές εκπομπές άνθρακα προκειμένου να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Παράλληλα στηρίζει τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, δίνοντας έμφαση σε δράσεις που ενισχύουν : α) Μπαταρίες υψηλής ενεργειακής πυκνότητας, β) ηλεκτρικούς κινητήρες και γ) έξυπνα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας.
Τα επιβατικά αυτοκίνητα είναι υπεύθυνα για περίπου 12% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Οι κανονισμοί της Ε.Ε. που ισχύουν σήμερα διασφαλίζουν ότι ο μέσος όρος των εκπομπών από τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα δεν ξεπερνά τα 130 γραμμάρια CO2 ανά χλμ. μέχρι το τέλος του 2015, ενώ οι νέοι στόχοι της Κομισιόν είναι τα 95 γραμμάρια για τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα μέχρι το 2020, και τα 147 γραμμάρια ανά χλμ. για τα φορτηγά.
Οι μεταφορές αντιστοιχούν στο 25% των εκπομπών CO2 και στο 73% όλου του πετρελαίου που καταναλώνεται στην Ευρώπη.
«Εξυπνα δίκτυα»
Στη μάχη για τις πράσινες μεταφορές έχουν ενταχθεί και τα «έξυπνα δίκτυα ηλεκτρισμού» για την επαναφόρτιση των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πρόκειται για ένα κρίσιμο τομέα όχι μόνον για την εξασφάλιση άνετης τροφοδοσίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά και γιατί οι ηλεκτρικές μπαταρίες των αυτοκινήτων αντιμετωπίζονται ως μέσα αποθήκευση ηλεκτρισμού, που μπορούν να δώσουν νέες εφαρμογές στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και λύσεις στα προβλήματα που δημιουργούν οι ΑΠΕ στο ηλεκτρικό σύστημα.
Η επαναφόρτιση των αυτοκινήτων μπορεί να γίνεται κατά τη διάρκεια ωρών μη αιχμής, όταν η ενέργεια είναι φθηνότερη, όπως π.χ. κατά τη διάρκεια της νύχτας οπότε η ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια είναι χαμηλή.
Οι μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορούν επίσης να διοχετεύσουν ενέργεια πίσω στο δίκτυο, εξασφαλίζοντας μία ροή ηλεκτροδότησης κατά τις ώρες αιχμής και λειτουργώντας υποστηρικτικά σε περιπτώσεις μπλακάουτ.
Η αποδοχή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την αγορά θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το σύστημα ανεφοδιασμού, που πρέπει να είναι εκτεταμένο, βολικό για τον καταναλωτή και σε ανταγωνιστική τιμή αλλά και χρόνο, σε σχέση με το “γέμισμα” του ρεζερβουάρ στο πρατήριο καυσίμων. Πέρα από τα σημεία ανεφοδιασμού σε πρατήρια , πάρκινγκ, δημόσιους χώρους κλπ, οι περισσότεροι τάσσονται υπέρ της εγκατάστασης φορτιστών μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και στα σπίτια.
Στην Ελλάδα, το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει τη δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκίνητων σε πρατήρια καυσίμων, σε πάρκινγκ, σε δημόσιους χώρους, ενώ επιτρέπει και τη φόρτιση στο σπίτι. Αρκετά δίκτυα έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται, ωστόσο η χρήση παραμένει περιορισμένη, καθώς είναι ελάχιστα τα ηλεκτροκίνητα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.