Υπάρχουν κρίσιμα ζητήματα ασφάλειας που δεν γνωρίζαμε ως τώρα και έχουν να κάνουν, μεταξύ άλλων, με την τήρηση βασικών κανόνων, σε περίπτωση ατυχημάτων με εμπλοκή υβριδικών ή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Παρακολουθήσαμε ένα πολύ ενδιαφέρον σεμινάριο της Bosch και γίναμε, πραγματικά σοφότεροι επί του προκειμένου. Τα έμπειρα στελέχη της εταιρίας, αντιλαμβανόμενα τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζουν οι νέες τεχνολογίες οχημάτων, οργάνωσαν για 2η συνεχόμενη χρονιά, σε συνεργασία με την Πυροσβεστική Υπηρεσία Κρωπίας, το σχετικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη λειτουργία των συστημάτων και εξαρτημάτων ρεύματος των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων.
Όπως μας είπαν, λοιπόν, σε περίπτωση εμπλοκής ενός υβριδικού οχήματος σε ατύχημα, οι κατασκευαστές έχουν προβλέψει τη χρήση ειδικών συστημάτων προκειμένου το όχημα να αποσυνδεθεί αυτόματα από τον συσσωρευτή ρεύματος. Ωστόσο, διατηρείται υψηλή τάση στο όχημα για διάστημα που μπορεί να φτάσει ακόμη και τα δέκα λεπτά. Τα συστήματα αυτά αποσύνδεσης είναι μηχανικά και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει μια πιθανή δυσλειτουργία τους. Μια ενδεχόμενη δυσλειτουργία τους μπορεί να αποβεί μοιραία για ένα πυροσβέστη που θα προσπαθήσει να απεγκλωβίσει έναν τραυματία από το όχημα.
Στα σεμινάρια που πραγματοποιήθηκαν στις εγκαταστάσεις της Bosch, οι πυροσβέστες είχαν την δυνατότητα να δουν από κοντά το πώς λειτουργεί ένα υβριδικό όχημα, τα πιθανά σημεία από όπου μπορεί να διέρχεται ρεύμα υψηλής τάσης καθώς και τα σημεία στα οποία οι κατασκευαστές έχουν τοποθετήσει τα χειροκίνητα συστήματα αποσύνδεσης από το συσσωρευτή. Επίσης, εκπαιδεύτηκαν σε οχήματα, τα οποία χρησιμοποιούν στα συστήματα κλιματισμού τους το HFO1234yf (τετραφθοροπένιο). Το HFO-1234yf είναι το νέο ψυκτικό μέσο που κυκλοφορεί στα νέα παραγωγής οχήματα βάσει υποχρεωτικής οδηγίας από την Ε.Ε. Με την καύση του, το HFO-1234yf μετατρέπεται σε Υδροφθόριο, το οποίο θεωρείται κατά τους διεθνείς οργανισμούς ένα ύπουλο δηλητήριο, το οποίο εάν έρθει σε επαφή με τα μάτια ή το δέρμα επιφέρει ανεπανόρθωτες βλάβες.
Είναι γεγονός ότι οι Έλληνες πυροσβέστες, -που, σημειωτέον, δεν έχουν στη διάθεσή τους όσα μέσα θα έπρεπε, από την Πολιτεία, μάχονται, δε, κάθε φορά, με αντίξοες συνθήκες-, μπορεί μεν να είναι εκπαιδευμένοι στο να αντιμετωπίζουν στο αυτοκίνητο όλους του κινδύνους, που, ελλοχεύουν από την ευφλεκτότητα ή την χημική αντιδραστικότητα της βενζίνης, των υγρών φρένων ή του οξύ μπαταρίας, αλλά, δεν είναι γνώστες των ιδιαιτεροτήτων της νέας τεχνολογίας, στα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα. Γι’ αυτό, στόχος της εταιρείας Bosch είναι να παρέχει την συγκεκριμένη εκπαίδευση, δωρεάν, σε όλο το πυροσβεστικό σώμα, εφόσον υπάρχει η επιθυμία. Στο εξής, όπως συμβαίνει και στο εξωτερικό, οι πυροσβέστες θα μπορούν να έχουν ειδικές κάρτες για κάθε τύπο οχήματος και να κινούνται με αποτελεσματικά βήματα για να κόψουν το ρεύμα με ασφάλεια. Τεράστιο ρόλο, πάντως, παίζει και η γείωση του πυροσβεστικού σωλήνα σε αυτές τις περιπτώσεις.
Η Bosch αναμένεται να προγραμματίσει, σύντομα, ένα ακόμη σεμινάριο με θέμα : «Μέτρα ασφάλειας σε οχήματα με αέρια καύσιμα». Και αυτός ο τομέας δράσης θεωρούμε πως είναι εξόχως σημαντικός, καθόσον, υπάρχει ελλιπής γνώση στην κοινή γνώμη, με χιλιάδες αυτοκίνητα να κινούνται καθημερινά γύρω μας χρησιμοποιώντας υγραέριο ως εναλλακτικό καύσιμο, όπως, επίσης και φυσικό αέριο (όσο πληθαίνουν και οι σταθμοί ανεφοδιασμού).