Τη στήριξη του ρουμανικού Διαχειριστή αερίου Τransgas στο πρότζεκτ του αγωγού Ελλάδας- Βουλγαρίας (IGB) συζήτησαν, χθες sτο υπουργείο Περιβάλλοντος – Ενέργειας ο υπουργός Πάνος Σκουρλέτης με τον αναπληρωτή υπουργό Ενέργειας της Ρουμανίας Christian Busu, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, καθώς στις 31 Μαρτίου λήγει η παράταση του δεύτερου market test για τον αγωγό IGB, ο οποίος μέχρι σήμερα δεν έχει συγκεντρώσει εμπορικό ενδιαφέρον, παρά τη σθεναρή στήριξη των Βρυξελλών και της Ουάσινγκτον.
Στη συνάντηση στο υπουργείο συμμετείχαν επίσης υψηλόβαθμα στελέχη της ΔΕΠΑ και της Transgas, καθώς και ο γενικός γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του υπουργείου Εξωτερικών Γιώργος Τσίπρας.
Το τεστ αγοράς, διαδικασία απαραίτητη σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές νόρμες για την υλοποίηση του έργου, προβλέπει την εκδήλωση ενδιαφέροντος τόσο από προμηθευτές για δέσμευση χωρητικότητας στον νέο αγωγό όσο και από Διαχειριστές Αγωγών, όπως είναι η Transgas, για διασύνδεση του εθνικού δικτύου με τον αγωγό IGB. To πρώτο μάρκετ τεστ που είχε γίνει για τον αγωγό ήταν αποτυχημένο και σε παρόμοια αποτυχία κινδυνεύει να οδηγηθεί και το δεύτερο μάρκετ τεστ, που προκηρύχθηκε στις 14 Δεκεμβρίου 2015. Λίγες ημέρες πριν την εκπνοή της αρχικής προθεσμίας, της 29ης Φεβρουαρίου 2016, οι εμπλεκόμενες εταιρίες, η «Poseidon» (στην οποία μετέχουν 50-50 η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison) και η Bulgarian Energy Holdings (BEH), ζήτησαν από τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές της Ελλάδας και της Βουλγαρίας παράταση ως τις 31 Μαρτίου, η οποία και δόθηκε.
Η διαδικασία του μάρκετ τεστ προβλέπει και δεύτερο γύρο για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών , καθώς το στάδιο αυτό αφορά σε μη δεσμευτική εκδήλωση ενδιαφέροντος από εταιρίες προμήθειας και Διαχειριστές Δικτύων. .
Ο υπουργός Πάνος Σκουρλέτης σε ανακοίνωση που εξέδωσε χθες το υπουργείο υπογραμμίζει την «αμφίδρομη διαδρομή του αερίου από και προς τη Ρουμανία διαμέσου της Βουλγαρίας » και τονίζει τη στρατηγική σημασία του IGB, o οποίος μπορεί να αποτελέσει τη βάση του «Kάθετου Διαδρόμου», που αφορά στη διασύνδεση των δικτύων αγωγών της Ελλάδας- Βουλγαρίας- Ρουμανίας- Ουγγαρίας- Αυστρίας.
Το πρότζκετ έχει ενταχθεί σε διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης, καθώς είναι ο αγωγός που θα μπορεί να μεταφέρει αέριο της Κασπίας και ενδεχομένως υγροποιημένο αέριο (LNG) στα Βαλκάνια και την κεντρική Ευρώπη, μειώνοντας την εξάρτηση από το ρωσικό αέριο, προοπτική που αποτελεί κεντρικό στόχο της ευρωπαϊκής (και αμερικανικής) ενεργειακής πολιτικής.
Υπέρ του IGB έχουν ταχθεί εξάλλου οι Αζέροι της Socsr, εκ των βασικών μετόχων του αγωγού Transadriatic Pipeline, TAP, o οποίος θα μπορούσε να τροφοδοτήσει με αέριο τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό. Μάλιστα οι Ρουμάνοι της Transgas, έχουν σύμφωνα με πληροφορίες εκδηλώσει ενδιαφέρον για το αέριο της Κασπίας, ενώ στο παρελθόν είχαν βολιδοσκοπηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ για την εξαγορά του 17 % των μετοχών του ΔΕΣΦΑ. Ωστόσο δεν εκδήλωσαν ενδιαφέρον τον Δεκέμβριο.
Η προώθηση του IGB έχει τέλος καταλυτική σημασία για την υλοποίηση του πλωτού τερματικού υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη -έργο που επίσης στηρίζεται από τις Βρυξέλλες και την Ουάσινγκτον- καθώς χωρίς τις βαλκανικές αγορές είναι αμφίβολη η οικονομική βιωσιμότητα του νέου τερματικού LNG.