Περίπου δύο μήνες εκτιμά η ΡΑΕ ότι θα χρειαστεί για να διαμορφωθεί ο νέος κανονισμός για τα τέλη μεταφοράς που θα εισπράττει ο ΔΕΣΦΑ. Τα νέα τέλη αποτελούν ένα από τα βασικά σημεία τριβής ανάμεσα στην ελληνική πλευρά και τη Socar για την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ στηn αζέρικη εταιρία, καθώς το υπουργείο Περιβάλλοντος – Ενέργειας επιδιώκει να είναι όσο το δυνατόν πιο χαμηλά ώστε να μην επιβαρύνονται οι καταναλωτές και οι Αζέροι θέλουν την υψηλότερη δυνατή απόδοση.
Με το παλαιό καθεστώς, που τώρα βρίσκεται υπό αναθεώρηση, τα τέλη θα έπρεπε να αυξηθούν κατά 70%. Η χρυσή τομή θα βρεθεί κοντά στο 30-35% εκτιμούν καλά πληροφορημένες πηγές.
Η διαδικασία από τη ΡΑΕ θα ξεκινήσει μόλις παραλάβει την εισήγηση του ΔΕΣΦΑ για την αναπροσαρμογή των τελών, εξέλιξη που αναμένεται εντός του αμέσως επόμενου χρονικού διαστήματος.
Τα δύο σημεία κλειδιά είνα το WACC - (Weighted Average Cost of Capital) δηλαδή η απόδοση του σταθμισμένου μέσου κόστους κεφαλαίου- το οποίο με το παλαιό σύστημα φθάνει στο 11% ενώ σε άλλες χώρες της ΕΕ κυμαίνεται στο 5-6% και η ανάκτηση κεφαλαίων προηγουμένων ετών, ένα υπόλοιπο πολλών εκατομμυρίων ευρών που προκύπτει από τα μειωμένα έσοδα του ΔΕΣΦΑ τα προηγούμενα χρόνια λόγω της πτώσης της κατανάλωσης αερίου. Αφορά δε σε ένα έσοδο που η εταιρία πρέπει να ανακτήσει βάσει των κανονισμών για τη λειτουργία των Διαχειριστών Αερίου.
Ο συνδυασμός της απόδοσης WACC 11% και της ανάκτησης κεφαλαίων με μία επιβάρυνση των τελών, κατανεμημένη στα επόμενα χρόνια είναι που δίνει το εκρηκτικό 70%, μία αύξηση που αδυνατεί να απορροφήσει η ελληνική αγορά.
Η Socar, όταν το 2013 κατέθετε την προσφορά των 400 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ είχε κάνει τους υπολογισμούς της με βάση τα δεδομένα αυτά. Παρά την αρχική δυσαρέσκεια των Αζέρων για τις αλλαγές στου όρους, οι οποίες γίνονται πάντως με βάση τους κανονισμούς της ΡΑΕ για την ανά τριετία αναθεώρηση των σχετικών υπολογισμών- τελευταία έχει αρχίσει να παρατηρείται μία προσέγγιση της Socar προς τους προβληματισμούς της ελληνικής πλευράς, όπως τουλάχιστον αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου.
Ωστόσο, δεν ήταν λίγοι και όσοι σχολίαζαν χθες την απουσία του προέδρου του Αζερμπαϊτζάν από τα εγκαίνια του ΤΑΡ – η χώρα εκπροσωπήθηκε από τον πρώτο αναπληρωτή πρωθυπουργό-, αποδίδοντάς την στην δυσαρέσκεια των Αζέρων για τις καθυστερήσεις και τα προβλήματα με την μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ.