Aύξηση κατά 23,2% των τιμολογίων μεταφοράς φυσικού αερίου προτείνει για το 2017 ο ΔΕΣΦΑ στην εισήγησή του προς τη ΡΑΕ, ενώ η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας επιδιώκει συνάντηση εντός των επόμενων ημερών με τη Socar για την υπόθεση της πώλησης του 66% των μετοχών.
Οι Αζέροι, οι οποίοι υπολόγιζαν σε αύξηση της τάξης του 68% στα τιμολόγια με βάση την παλαιά μέθοδο υπολογισμού η οποία καταργήθηκε μετά την παρέμβαση του υπουργού Πάνου Σκουρλέτη, απειλούν ότι θα αποσυρθούν από την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ αν δεν υπάρξει κάποια συμβιβαστική πρόταση από την ελληνική πλευρά ως τις 30 Σεπτεμβρίου.
Χθες, κάτω από την πίεση και των δανειστών να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου είχε συνάντηση με υψηλόβαθμα στελέχη της Snam, της ιταλικής εταιρίας που έχει διαπραγματευτεί την εξαγορά του 17% του ΔΕΣΦΑ από το 66% που θα αποκτήσει η Socar – αν ευοδωθεί η εξαγορά- και παράλληλα είναι συνεταίρος με την κρατική εταιρία του Αζερμπαϊτζάν στον αγωγό ΤΑΡ, Transadriatic Pipeline.
Στη συνάντηση έγινε μία προσπάθεια να δοθούν εξηγήσεις για το νέο καθεστώς που διαμορφώνεται στα τιμολόγια μετά την τελευταία νομοθετική παρέμβαση και να γεφυρωθεί το χάσμα που χωρίζει τις δύο πλευρές, με το υπουργείο να τονίζει ότι η κυβέρνηση είναι ανοικτή στον διάλογο με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη προκειμένου να προχωρήσει απρόσκοπτα η διαδικασία.
Ωστόσο δεν υπήρξαν επίσημα σχόλια ούτε από την πλευρά των Ιταλών, ούτε των Αζέρων για τα νέα τιμολόγια που προτείνει ο ΔΕΣΦΑ και τους όρους που τα συνοδεύουν. Ας σημειωθεί ότι η ΡΑΕ έθεσε σε διαβούλευση- εξπρές την εισήγηση του ΔΕΣΦΑ, ως την Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου.
Η πρόταση του Διαχειριστή, με την υπογραφή του εκτελεστικού προέδρου Σωτήρη Νίκα κατατέθηκε μάλιστα στη ΡΑΕ στις 19 Σεπτεμβρίου, την ημέρα που ζητήθηκε η παραίτηση του διευθύνοντος συμβούλου του ΔΕΣΦΑ Κωνσταντίνου Ξιφαρά.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στη συνάντηση με τους εκπροσώπους της Snam, τα στελέχη του υπουργείου προσπάθησαν να βολιδοσκοπήσουν τις προθέσεις των Ιταλών, προς τους οποίους είχε προταθεί να αυξήσουν το μερίδιό της στον ΔΕΣΦΑ στο 30%, αν βέβαια συμφωνήσουν οι Αζέροι σε ένα «συναινετικό διαζύγιο» με την ελληνική πλευρά. Ωστόσο οι δυσκολίες ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι αρκετές και δεν είναι εύκολο για τη Snam να διακινδυνεύσει τις σχέσεις της με τη Socar, με την οποία συνεργάζεται στον αγωγό ΤΑΡ.
Πολλές από τις περαιτέρω εξελίξεις θα κριθούν από τη διαβούλευση και την τελική εισήγηση της ΡΑΕ για το τιμολόγιο και τις λοιπές παραμέτρους τους
Η απόδοση των επενδεδυμένων κεφαλαίων (WACC) του ΔΕΣΦΑ, όπως προτείνει ο Διαχειριστής διαμορφώνεται στο 10,62% ως ονομαστική προ φόρων απόδοση και στο 6,34% ως πραγματική μετά τους φόρους.
Μετά τη συνάντηση, στελέχη του υπουργείου τόνιζαν ότι η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης πρέπει να γίνει με το τίμημα των 400 εκατ. ευρώ για το 66% των μετοχών, διότι τυχόν αμφισβήτησή του θα οδηγούσε σε ακύρωση του διαγωνισμού, καθώς και με απόλυτο σεβασμό στον όρο που έχει θέσει η Κομισιόν ότι το μερίδιο της Socar δεν μπορεί να ξεπερνά το 49% και ότι οφείλει να περιοριστεί σε παθητικό μέτοχο.