Tο παζλ της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ θα επιχειρήσει να λύσει ο σύμβουλος που θα προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ, αποφάσισε να κάνει το πρώτο βήμα για την αποκρατικοποίηση της εταιρίας αερίου.
Το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το σύνολο της συμμετοχής του δημοσίου στη ΔΕΠΑ, το 65% των μετοχών. Το υπόλοιπο 35% ανήκει στα ΕΛΠΕ.
Εργο του συμβούλου είναι μέσα σε διάστημα τεσσάρων μηνών να βρεί τον καλύτερο τρόπο αξιοποίησης του μεριδίου του δημοσίου, με τις εναλλακτικές να είναι περιορισμένες, στρατηγικός επενδυτής, μόνος ή σε συνδυασμό με κάποιο fund ή εισαγωγή στο χρηματιστήριο.
Το εγχείρημα δεν θα είναι εύκολο, όπως μαρτυρά και η πρόσφατη απόπειρα πώλησης της εταιρίας. Τότε κατέληξε στο ναυάγιο με τη Gazprom, κάτι που αυτή τη φορά η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να αποφύγει. Και το πρώτο βήμα, προς την κατεύθυνση αυτή είναι ότι αν αποφασίσει να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την πώληση της εταιρίας, τότε να φροντίσει προκειμένου η προκήρυξη να είναι έτσι διατυπωμένη που να ανταποκρίνεται στους περιορισμούς - ουσιαστικά στην απαγόρευση- που θέτει η ΕΕ για την πρόσβαση εταιριών από τρίτες χώρες και δη ομίλων- παραγωγών αερίου στις ευρωπαϊκές εταιρίας προμήθειας και υποδομών αερίου.
Ωστόσο η πώληση σε τρίτη εταιρία δεν είναι η μόνη λύση που θα εξεταστεί. Το υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας κατά καιρούς έχει δει με ενδιαφέρον την πρόταση για την εισαγωγή των μετοχών της ΔΕΠΑ στο Χρηματιστήριο, μία οψιόν που για την ηγεσία το υπουργείου θα ήταν πολιτικά πιο εύκολα διαχειρίσιμη.
Το πρόβλημα βέβαια είναι οι πολύ χαμηλές τιμές στο ΧΑ, κάτι που στο παρελθόν είχε αποτρέψει την επιλογή αυτή.
Από την άλλη πλευρά το μεγάλο ερώτημα είναι πώς θα αντιδράσουν τα ΕΛΠΕ, τα οποία ποτέ δεν έκρυψαν το ενδιαφέρον τους για την αγορά φυσικού αερίου και για τη συμμετοχή τους στη ΔΕΠΑ.
Μάλιστα στο αναπτυξιακό πλάνο του πετρελαϊκού ομίλου η δραστηριοποίηση στο φυσικό αέριο κατέχει στρατηγική θέση.
Το κουβάρι περιπλέκει το γεγονός ότι πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε διαγωνισμό για την πρόσληψη συμβούλου ιδιωτικοποίησης της συμμετοχής του δημοσίου, (35%), στα ΕΛΠΕ.
Το μεγαλύτερο μερίδιο στα Ελληνικά Πετρέλαια, το 45%, ελέγχει ο όμιλος Λάτση, μέσω της εταιρίας Paneuropean. .
Τα ΕΛΠΕ δεν θέλουν να αποχωρήσουν από την αγορά αερίου, ειδικά τώρα με τις προοπτικές που διανοίγονται μέσω της δυναμικής των διάφορων πρότζεκτ διασυνδέσεων, όπως ο υπό κατασκευή αγωγός Transadriatic Pipeline, TAP, τα σχέδια για τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό IGB και το τερματικό υγροποιημένου αερίου (LNG)στην Αλεξανδρούπολη κλπ.
Η ΔΕΠΑ μαζί με την ιταλική εταιρία Edison έχουν συστήσει την μικτή εταιρία, 50-50, “Poseidon”, η οποία συμμετέχει τόσο στο πρότζεκτ IGB, όσο και στον ελληνο-ιταλικό αγωγό IGI, μία διασύνδεση που συζητείται έντονα τόσο στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού σκέλους του ρωσοτουρκικού αγωγού Turkish Stream, όσο και για τη μεταφορά του κυπριακού και ισραηλινού αερίου στην Ευρώπη, αν υλοποιηθεί ο αγωγός East Med.
Είναι ακριβώς η γεωπολιτική διάσταση και η προοπτική ανάδειξης της χώρας σε hub φυσικού αερίου που προσδίδουν ξεχωριστή δυναμική στη ΔΕΠΑ.
Αλλωστε, την περασμένη εβδομάδα έγινε γνωστό το σχέδιο του ομίλου Βαρδινογιάννη, που ελέγχει το άλλο μεγάλο διυλιστήριο της χώρας, τη Μότορ ‘Οιλ, να περάσει ακόμα πιο ενεργά στην αγορά αερίου, καταθέτοντας στη ΡΑΕ αίτηση για τη χορήγηση άδειας πλωτού σταθμού LNG στους Αγίους Θεοδώρους.
Στη φάση αυτή εξάλλου, η ΔΕΠΑ αντιμετωπίζει μία ακόμα πρόκληση. Οι δανειστές ζητούν την αποχώρηση της εταιρίας από τη λιανική αγορά αερίου, δηλαδή από τα δίκτυα των ΕΠΑ, Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας.
Πρόκειται για ζήτημα που εκκρεμεί από το προηγούμενο μνημόνιο και περιλαμβάνεται και στην επικαιροποιημένη εκδοχή, που αναμένεται να συμφωνηθεί με τους θεσμούς, στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της τρέχουσας αξιολόγησης.
Με βάση τις μέχρι στιγμή πληροφορίες, η συμφωνία δίνει ένα τράτο στην ελληνική πλευρά να ολοκληρώσει την αποχώρηση της ΔΕΠΑ από τις ΕΠΑ, μέσω της κατάρτισης από τη ΡΑΕ ενός οδικού χάρτη που θα συνδυάζει και τις δράσεις για την απελευθέρωση της αγοράς και την εναρμόνισή της με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, εκ των πραγμάτων ωστόσο η εκκρεμότητα αυτή κάνει ακόμα πιο πολύπλοκο το εγχείρημα της ιδιωτικοποίησης.
Στο πλαίσιο αυτό ο σύμβουλος εκτός από το να διερευνήσει το επενδυτικό ενδιαφέρον για την ίδια τη ΔΕΠΑ θα αναλάβει να αναζητήσει και τον καλύτερο τρόπο αξιοποίησης των συμμετοχών της εταιρίας, το 51%, στις εταιρίες που εκμεταλλεύονται τα αστικά δίκτυα αερίου (εμπορία και διανομή).
Ας σημειωθεί ότι μέτοχοι κατά 49% και μάνατζερ των εταιριών αυτών είναι η Shell στην Αττική και η ιταλική ΕΝΙ στη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία.
Σύμφωνα με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που δημοσιοποίησε το ΤΑΙΠΕΔ, την περασμένη Παρασκευή 28 Απριλίου, οι ενδιαφερόμενοι σύμβουλοι έχουν περιθώριο ως τις 19 Μαϊου να καταθέσουν τις προσφορές τους στο Ταμείο.