H αυξανόμενη εξάρτηση του συστήματος ηλεκτρισμού της χώρας από το φυσικό αέριο δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού, με τη ΡΑΕ να καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τουλάχιστον για την περίοδο 2018 ως 2020 πρέπει να διατηρηθούν σε ισχύ τα έκτακτα μέτρα που αποφασίστηκαν για το 2017, εξ αιτίας της ενεργειακής κρίσης του χειμώνα 2016-2017.
Είναι δε χαρακτηριστικό ότι τα περισσότερα από τα 20 διαφορετικά σενάρια που εξέτασε η ΡΑΕ, στο πλαίσιο της σχετικής μελέτης, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι οι κίνδυνοι παραμένουν, μάλιστα παρά το γεγονός ότι, εντός της φετινής χρονιάς αναμένεται να λειτουργήσει η τρίτη δεξαμενή υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρεβυθούσας.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος θα προέλθει από τυχόν έλλειψη φυσικού αερίου για την τροφοδοσία των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, ενδεχόμενο που μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στη λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος και να επηρεάσει ακόμα και την τροφοδοσία με φυσικό αέριο οικιακών καταναλωτών και μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
Πάντως όλα τα σενάρια θεωρούν , ότι με τα δεδομένα που ισχύουν σήμερα οι λεγόμενοι προστατευόμενοι καταναλωτές (νοσοκομεία, ειδικές κρατικές και κοινωνικές υποδομές, νοικοκυριά) δεν θα υποστούν άμεσα τις συνέπειες της έλλειψης του καυσίμου, με την προϋπόθεση ότι θα ληφθούν μέτρα διαχείρισης της ζήτησης στις βιομηχανίες και την ηλεκτροπαραγωγή.
Στο πλαίσιο αυτό το προληπτικό σχέδιο δράσης της ΡΑΕ προβλέπει :
Για την περίοδο 2017 – 2018:
Ενίσχυση μέτρου διακόψιμων και διακοπτόμενων καταναλωτών,
Ενίσχυση χρήσης εναλλακτικού καυσίμου,
Χρήση πλωτής δεξαμενής για διατήρηση αποθέματος Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG),
Πρόσθετες συμβάσεις προμήθειας φυσικού αερίου.
Για την περίοδο 2018 – 2020 :
Ενίσχυση μέτρου διακόψιμων και διακοπτόμενων καταναλωτών,
Χρήση των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας για διατήρηση εποχικού αποθέματοςLNG για την ηλεκτροπαραγωγή
Εισαγωγή πρόσθετων κανόνων στην αγορά ηλεκτρισμού για σύνδεση με τη διαθεσιμότητα καυσίμου των 5 μονάδων εναλλακτικού καυσίμου. (χρήσης φυσικού αερίου και ντίζελ)
Η μελέτη έδειξε ότι τόσο για την περίοδο 2017 – 2018, όσο και για την περίοδο 2018 – 2020 είναι αναγκαία η εφαρμογή του συνόλου των εξεταζόμενων δράσεων προκειμένου να καταστεί δυνατή η μείωση της επικινδυνότητας σε αποδεκτό επίπεδο, με αποδοτικό τρόπο.
Το σχέδιο της ΡΑΕ εξετάζει επίσης τα έργα υποδομής που βρίσκονται σε εξέλιξη ή έχουν δρομολογηθεί όπως ο αγωγός μεταφοράς αερίου ΤΑΡ, ο σταθμός συμπίεσης στους Κήπους και ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός IGB, καθώς και πρότζεκτ που έχουν ενταχθεί στην τρίτη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI List), όπως η υπόγεια αποθήκη αερίου της Καβάλας, το πλωτό τερματικό υγροποιημένου αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης και ο αγωγόςEastMed, από τα offshore κοιτάσματα της Κύπρου και του Ισραήλ ως την Κρήτη και την ηπειρωτική Ελλάδα και τελικό προορισμό την Ιταλία.
Πρόκειται για έργα υποδομής, τα οποία αναμένεται να αναβαθμίσουν σημαντικά την ασφάλεια εφοδιασμού, όχι μόνον της χώρας αλλά και της ευρύτερης περιοχής από το 2020 και μετά.
Ας σημειωθεί ότι το 2020 αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία ο αγωγός ΤΑΡ, ο οποίος θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν.
Τέλος, από την ανάλυση των 20 σεναρίων που εξέτασε η ΡΑΕ προκύπτει ότι :
Για την περίοδο 2017 – 2018: 5 σενάρια χαρακτηρίζονται ως χαμηλού κινδύνου, 10 σενάρια χαρακτηρίζονται ως μέσου κινδύνου, 3 σενάρια χαρακτηρίζονται ως υψηλού κινδύνου και μόνον 2 είναι τα σενάρια που φαίνονται να μην έχουν επίπτωση στον εφοδιασμό της χώρας με φυσικό αέριο
Για την περίοδο 2018 – 2020: 10 σενάρια αναμένεται να μην έχουν επίπτωση στον εφοδιασμό της Χώρας με φυσικό αέριο, 5 σενάρια χαρακτηρίζονται ως ανεκτού (χαμηλού) κινδύνου, 5 σενάρια χαρακτηρίζονται ως μη επιθυμητού (μέσου) κινδύνου ενώ δεν εντοπίστηκε σενάριο μη ανεκτού (υψηλού) κινδύνου.
Για τους Βιομηχανικούς Καταναλωτές, την περίοδο 2017 – 2018 εντοπίστηκαν 2 σενάρια χαμηλού κινδύνου και 1 σενάριο μέσου κινδύνου, ενώ για την περίοδο 2018 – 2020, οι βιομηχανικοί καταναλωτές δεν υφίστανται επιπτώσεις σε καμία περίπτωση.