Eντός των επόμενων ημερών πρόκειται να δημοσιευτεί ο διαγωνισμός για την εργολαβία κατασκευής (ΕPC, engineering- procurement-construction ) του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού IGB, ενώ τον Ιούνιο αναμένεται να επιλεγεί η εταιρία που θα προμηθεύσει τους σωλήνες ανάμεσα στους δέκα ομίλους που έχουν καταθέσει προσφορά. Παράλληλα στο τελικό στάδιο βρίσκεται και ο διαγωνισμός για τον Owner’s Engineer, τον ανάδοχο που θα αναλάβει τη γενική εργολαβία για τον αγωγό, καθώς στόχος είναι στο δεύτερο εξάμηνο του 2018 να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου.
Μάλιστα, ως το τέλος του μήνα θα έχει καταρτιστεί κ η short list, των εταιριών που θα περάσουν στην τελική φάση του διαγωνισμού για την προμήθεια των σωλήνων.
Οι 10 εταιρίες που έχουν καταθέσει προσφορά είναι οι: Σωληνουργεία Κορίνθου, Jindaw SAW Ltd, JSC Zagorsk Pipe Plant, Welspun Corp. Ltd, Salzgitter Mannesmann International GmbH, Noksel Celik Boru Sanayii A.S., Umran Celik Boru Sanayii A.S., Erciyas Celik Boru Sanayi A.S., Toplivo-2, Pipe Industry S.A. και Public Joint Stock Company Chelyabinsk Pipe Plant, θα καταρτιστεί.
Στόχος της ελληνικής και της βουλγαρικής πλευράς, όπως επαναβεβαιώθηκε στη συνάντηση που είχαν την περασμένη εβδομάδα στη Σόφια ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης με την ομόλογό του Τεμενούσκα Πέτκοβα, είναι το έργο να είναι λειτουργικό το 2020.
Ο IGB συνδυάζεται άμεσα με τον υπό κατασκευή αγωγό Transadriatic Pipeline, TAP, ο οποίος επίσης προγραμματίζεται να λειτουργήσει το 2020 και θα μπορεί να τροφοδοτήσει με αέριο τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό, «ανοίγοντας» τον Νότιο Διάδρομο Μεταφοράς Αερίου από εναλλακτικές πηγές -εν προκειμένω το Αζερμπαϊτζάν- και εναλλακτικές διαδρομές.
Ας σημειωθεί ότι η πρόοδος των δύο έργων, όπως και του πλωτού τερματικού σταθμού αερίου της Αλεξανδρούπολης επρόκειτο, μεταξύ άλλων, να συζητηθεί χθες στη τετραμερή συνάντηση κορυφής που είχε στο Βουκουρέστι ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τους ομολόγους του από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Βουλγαρία. Το ενδιαφέρον των βαλκανικών χωρών σχετίζεται με το ότι ο IGB αποτελεί το πρώτο σκέλος ενός ευρύτερου πρότζεκτ, του λεγόμενου «Κάθετου Διαδρόμου» που προωθεί η ΕΕ για τη διασύνδεση των εθνικών δικτύων αερίου Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας ενδεχομένως Ουγγαρίας, Αυστρίας, Σερβίας και άλλων χωρών.
Ο IGB, μήκους 182 χλμ και αρχικής, διαμέτρου 32 ιντσών και μεταφορικής ικανότητας ως 3 δις. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, θα ξεκινά από την Κομοτηνή, όπου θα συνδέεται με το ελληνικό σύστημα ( ΔΕΣΦΑ και ΤΑΡ) και θα καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα, στη Βουλγαρία. Σε πλήρη ανάπτυξη, η οποία θα εξαρτηθεί από τη ζήτηση για το αέριο και τις δυνατότητες των τοπικών δικτύων, το δυναμικό του μπορεί να φθάσει στα 5 δις. κυβικά μέτρα ετησίως, ενώ προβλέπεται και δυνατότητα ανάστροφης ροής από Βουλγαρία προς Ελλάδα με την προθήκη ενός νέου σταθμού συμπίεσης.
Στην Ελλάδα, ο αγωγός θα διασχίζει μία απόσταση 31 χλμ και τα υπόλοιπα 151 χλμ αφορούν στη διαδρομή που θα καλύπτει στη Βουλγαρία.
Το μετοχικό κεφάλαιο της ΙCGB, της εταιρίας που προωθεί τον αγωγό, ανήκει κατά 50% στην «Poseidon», η οποία έχει μετόχους με μερίδια 50-50 τη ΔΕΠΑ και την ιταλική Edison και κατά 50% στο βουλγαρικό κρατικό ενεργειακό χαρτοφυλάκιο ΒΕΗ. Τέλος, όσον αφορά στον προυπολογισμό του έργου πληροφορίες τον τοποθετούν στα 220 εκατ. ευρώ. Ποσό ως 45 εκατ. ευρώ θα καλυφθεί από ευρωπαϊκά κονδύλια, ενώ για ένα μέρος της χρηματοδότησης, περί τα 110 εκατ. ευρώ έχουν παρασχεθεί κρατικές εγγυήσεις.
Μ.Π.