Σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με την αλγερινή Sonatrach είναι ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Δημήτρης Τζώρτζης για την προμήθεια επιπλέον φορτίων υγροποιημένου αέριου (LNG), προκειμένου να διασφαλιστεί η επάρκεια αερίου σε περίπτωση κρίσης εν όψει του φετινού χειμώνα.
Στο πλαίσιο αυτό ο επικεφαλής της ΔΕΠΑ βρίσκεται ήδη στο Αλγέρι και θα παραμείνει ως τη Δευτέρα, για σειρά επαφών και συναντήσεων με τη διοίκηση της Sonatrach.
Στόχος των διαβουλεύσεων, όπως ανέφεραν έγκυρες πηγές, δεν είναι μόνον η εξασφάλιση των πρόσθετων φορτίων αλλά και οι καλές τιμές, χωρίς ρήτρες για την απορρόφηση των ποσοτήτων ακόμα και αν η ΔΕΠΑ τελικώς δεν τις χρειαστεί.
Κατά την περυσινή σαιζόν, οι ρήτρες που συνόδευαν τα έξτρα φορτία της Sonatrach άσκησαν ανοδικές πιέσεις στο συνολικό κόστος, με τη ΔΕΠΑ να κατανέμει τις ποσότητες μέσα στη χρονιά σε μία προσπάθεια να επιτύχει ένα καλύτερο moyen τιμών.
Η Sonatrach είναι ο βασικός προμηθευτής της ΔΕΠΑ με LNG, με ποσότητες ως 1 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, με βάση την ισχύουσα σύμβαση προμήθειας, η οποία λήγει το 2021.
Ας σημειωθεί ότι έχει προηγηθεί και άλλη επίσκεψη του κ. Τζώρτζη στο Αλγέρι, τον Ιούλιο, κατά την οποία, μεταξύ άλλων, συζητήθηκε με τους επικεφαλής της Sonatrach η προμήθεια Υγροποιημένου Αερίου για την ασφάλεια εφοδιασμού τον φετινό χειμώνα.
Δεδομένης πάντως της στενότητας αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά και της ανόδου των τιμών, τα φορτία LNG αναμένεται να παίξουν καθοριστικό ρόλο. Σε πρόσφατη σχετική ανάλυση το Platts εκτιμά ότι οι εισαγωγές υγροποιημένου αερίου στη βορειοδυτική Ευρώπη ( Βρετανία, Γαλλία, Βέλγιο και Ολλανδία) μπορεί να φθάσουν στα 5,4 δισ. κυβικά μέτρα το τέταρτο τρίμηνο και στα 5,9 δισ. κυβικά μέτρα το πρώτο τρίμηνο του 2019. Από την άλλη πλευρά, στη Νότια Ευρώπη με ενδιαφέρον αναμένονται οι εξαγωγές LNG από την Αίγυπτο, οι οποίες υπολογίζεται να ξεκινήσουν με χαμηλές ποσότητες τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο , στα επίπεδα του 0,1 εκατ. μετρικούς τόνους /μήνα πριν φθάσουν στα 0,5 εκατ. μετρικούς τόνους μηνιαίως ως τον Απρίλιο του 2019.
Πάντως τον τελικό λόγο, τόσο για τις ποσότητες LNG όσο και για τις τιμές, τον έχει α καιρός. Αν ο φετινός χειμώνας παρουσιάσει πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και μικρό αιολικό δυναμικό, τότε δεν αποκλείεται να επαναληφθούν φαινόμενα κρίσης των προηγούμενων ετών.