Μειώνονται οι τιμές στο φυσικό αέριο! Η αρχή γίνεται από την Θεσσαλονίκη και την Θεσσαλία, καθώς επεκτείνεται το δίκτυο, οι χρήστες που ζητούν να συνδεθούν αυξάνονται, και βεβαίως ο όγκος της κατανάλωσης, οπότε υπάρχουν περιθώρια για μείωση της τιμής. Ήδη, την περασμένη εβδομάδα, η διοίκηση της Εταιρείας Διανομής Αερίου Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας, (εταιρεία που ελέγχεται κατά 51% από την Δημόσια Επιχείρηση Αερίου, την ΔΕΠΑ και κατά 49% από τον Ιταλικό ενεργειακό κολοσό ΕΝΙ) απέστειλε επιστολή στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να εγκρίνει… μείωση, έστω και οριακή, στα τιμολόγια του φυσικού αερίου, η οποία θα περάσει στους πελάτες των εταιρειών λιανικής που χρησιμοποιούν το δίκτυο.
Σε δεύτερο χρόνο και ανάλογα με την αύξηση των χρηστών και στην περιοχή ευθύνης της ΔΕΔΑ, που φροντίζει για την αύξηση των δικτύων στην περιοχή της Αττικής και στην υπόλοιπη Ελλάδα, αναμένονται, επίσης, μειώσεις. Οι κάτοικοι της Θεσσαλίας και της Θεσσαλονίκης είναι πιθανό να δουν και νέες μειώσεις του χρόνου, αφού η Εταιρεία Διανομής βρίσκεται σε φάση ένταξης στο δίκτυό της και του νομού Χαλκιδικής.
Όπως εξήγησε στο b.e. ο γενικός διευθυντής της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας κ. Λ. Μπακούρας, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, υιοθετήθηκε η τεχνολογία CNG και συγκεκριμένα η δημιουργία ενός αυτόνομου τοπικού δικτύου, όπου η μεταφορά του αερίου γίνεται οδικά, σε συμπιεσμένη μορφή CNG, σε ειδικο σταθμό αποσυμπίεσης που κατασκευάστηκε από την ΕΔΑ ΘΕΣΣ στην πόλη, καθώς η εν λόγω περιοχή δεν είναι συνδεδεμένη με το δίκτυο αγωγών διανομής της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τον Λαγκαδά, που παρέχεται φθηνό καύσιμο σε 150 κατοίκους και επιχειρήσεις!
Η εν λόγω τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία περιοχών με έως 10 χιλιάδες κατοίκους, καθώς οικονομοτεχνικά δεν δικαιολογείται η κατασκευή αγωγού αλλά συμφέρει το φυσικό αέριο να μεταφέρεται με ειδικά διασκευασμένα φορτηγά βυτιοφόρα. Το αέριο φορτώνεται από το σταθμό συμπίεσης που βρίσκεται εντός του δικτύου διανομής και φτάνει στον σταθμό αποσυμπίεσης, όπου και στη συνέχεια συνδέεται με το τοπικό αυτόνομο δίκτυο που διανέμει το αέριο στους χρήστες.
Το πείραμα πέτυχε!
Ο πρώτος σταθμός που κατασκεύασε στο Λαγκαδά η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας κόστισε 270 χιλιάδες ευρώ και τους τελευταίους 4 μήνες ειδικά φορτία CNG, εξασφαλίζουν την τροφοδοσία του τοπικού δικτύου για 3 έως 5 ημέρες ανάλογα με την κατανάλωση. Μάλιστα, κατά την πρόσφατη κακοκαιρία, δοκιμάστηκε υπό ακραίες καιρικές συνθήκες το σύστημα του “εικονικού αγωγού” περνώντας με άριστα τις εξετάσεις αφού η μεταφορά των φορτίων έγινε απρόσκοπτα και ταυτόχρονα παρά τις υψηλές καταναλώσεις καλύφθηκαν οι ανάγκες των καταναλωτών όπως θα συνέβαινε εάν υπήρχε πραγματικός αγωγός που να συνδέει το Λαγκαδά με το δίκτυο της Θεσσαλονίκης.
Επέκταση σε Χαλκιδική…
Μάλιστα μετά το Λαγκαδά, κατασκευάστηκαν και άλλοι σταθμοί τόσο στη Θεσσαλονίκη (Κουφάλια, Χαλάστρα) όσο και στη Θεσσαλία (Τύρναβος, Ελασσόνα,Καλαμπάκα) ενώ για το 2019 σχεδιάζεται να συνδεθούν ο Παλαμάς, η Αγιά και οι Σοφάδες. Ταυτόχρονα τις επόμενες ημέρες ξεκινά η μελέτη που θα καθορίσει εάν θα κατασκευαστεί ανάλογος σταθμός και δίκτυο και στη Χαλκιδική, με στόχο εάν κριθεί συμφέρον μέχρι το καλοκαίρι του 2020 να υπάρχει αέριο και εκεί.
Οι προγραμματισμένες επενδύσεις όχι μόνο για CNG αλλά συνολικά για επεκτάσεις δικτύου, σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης που εγκρίθηκε για την πενταετία 2019 - 2013, φτάνουν τα 92,7 εκατ. ευρώ. Βάσει του ίδιου προγράμματος ανάπτυξης προβλέπεται αύξηση του δικτύου των αγωγών κατά 301 χλμ. Σήμερα το δίκτυο διανομής σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία φτάνει τα 2323,1 χλμ και έχουν επενδυθεί συνολικά 546,1 εκατ. ευρώ.
Το 2019 προβλέπεται να συνδεθούν στη Θεσσαλονίκη 4 περιοχές στο Δήμο Θέρμης και μία στο Δήμο Θερμαϊκού, και στη Θεσσαλία η Νέα Αγχίαλος και οι Μικροθήβες του Δήμου Βόλου. Σήμερα καλύπτεται το 60% του πληθυσμού με φυσικό αέριο και ανά 6,2 μέτρα δικτύου υπάρχει μία σύνδεση. Στόχος είναι στο τέλος του πενταετούς προγράμματος, το ποσοστό κάλυψης του πληθυσμού να φτάσει το 65% και οι συνδέσεις από 338 χιλιάδες να φτάσουν τις 395 χιλιάδες το 2023.
Σε ό,τι αφορά τα τέλη διανομής, παρά το γεγονός ότι στη διετία 2017 - 2018 προστέθηκαν 189,7 χιλιόμετρα δικτύου, με τις επενδύσεις να έχουν φτάσει τα 43,1 εκατ. ευρώ , εντούτοις τα τέλη για τους καταναλωτές μειώθηκαν έστω και οριακά, λόγω αυξημένων όγκων κατανάλωσης.
….και στα νησιά
Στο μεταξύ, επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου σε 43 πόλεις της Περιφέρειας και στα μεγάλα νησιά (Κρήτη, Ρόδο, Μυτιλήνη, Σάμο και Χίο) με στόχο την τροφοδοσία περισσότερων από 32.000 καταναλωτών, κυρίως οικιακών, προβλέπει το πενταετές (2018 - 2022) πρόγραμμα ανάπτυξης της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Το συνολικό ύψος των επενδύσεων διαμορφώνεται στα 190,8 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ (50 %), δανεισμό (40%) και ίδια κεφάλαια της εταιρείας. Συνολικά, με την κατασκευή των νέων δικτύων προβλέπεται να τροφοδοτηθούν 27.869 νέοι οικιακοί πελάτες, 4.833 εμπορικοί και 82 βιομηχανίες.