Δύο εταιρίες, η ΔΕΠΑ και η Βουλγαρική Bulgarian Energy Holding φέρονται από έγκυρες πηγές να είναι εκείνες που δέσμευσαν χωρητικότητα στο νέο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τον αγωγό TAP στη Νέα Μεσήμβρια, στο πλαίσιο της σχετικής δημοπρασίας του ΔΕΣΦΑ, που πραγματοποιήθηκε στις 2 Νοεμβρίου. .
Η ΔΕΠΑ έκλεισε 29.000 MEh/ ημέρα και η ΒΕΗ Περπινιάδης τις 3.300 MWh/ημέρα
Η δημοπρασία αφορούσε στην κατανομή αδιάλειπτης μεταφορικής ικανότητας παράδοσης 53.386.256 KWh αερίου από τον νέο αγωγό. Δεσμεύτηκε το 99,96% της χωρητικότητας που διατέθηκε και συγκεκριμένα 53.346.301 KWhγια το πρώτο, δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του 2021. Η όλη διαδικασία διεξήχθη στηνηλεκτρονική πλατφόρμα PRISMA.
Ο αγωγός ΤΑΡ, ο οποίος ξεκινά από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα και καταλήγει στη νότια Ιταλία μέσω Αλβανίας, θα μεταφέρει για πρώτη φορά φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη. Η ΔΕΠΑ έχει ήδη κλείσει με την αζέρικη κρατική εταιρία Socar συμβόλαιο προμήθειας 1 δις κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως. Πληροφορίες φέρουν στα 12-13 ευρώ/MWh την τιμή για το αέριο που προμηθεύεται η ΔΕΠΑ από τη Socar, τουλάχιστον για την πρώτη περίοδο.
Η SOCAR με μερίδιο 20%, η ιταλική Snam με επίσης 20%, η βελγική Fluxys με 19%, η ισπανική Enagás με 16% και η ελβετική Axpo με 5% είναι μέτοχοι στην κοινοπραξία του αγωγού ΤΑΡ, με leader τη ΒΡ, η οποία κατέχει μερίδιο 20%. Τρεις από τους μετόχους του ΤΑΡ, οι εταιρίες Snam, Fluxys και Εnagas είναι μέτοχοι και στον ΔΕΣΦΑ.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα η τιμή του αερίου αγωγού, δηλαδή του ρωσικό αερίου που προμηθεύεται η χώρα μας, έχει πέσει σε επίπεδα χαμηλότερα από την αντίστοιχη του υγροποιημένου αερίου (LNG), αναφέρουν κύκλοι της αγοράς, εκτιμώντας ότι ο ανταγωνισμός με το αέριο του ΤΑΡ μπορεί να αποφέρει ακόμα πιο οικονομικά πακέτα.
Ο ΤΑΡ θα αρχίσει να λειτουργεί εμπορικά πριν το τέλος του χρόνου, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει ανακοινωθεί μέχρι στιγμής.