Με στόχο να τεθούν σε εμπορική λειτουργία το 2023, προχωρούν οι διαδικασίες για την υλοποίηση των δύο πλωτών τερματικών αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου και επανεριοποίησης (FSRU), το ένα στην Aλεξανδρούπολη και το άλλο στον Κόλπο της Κορίνθου.
Πρόφατα ο ΔΕΣΦΑ υπέγραψε με τη“Διώρυγα Gas”, εταιρία συμφερόντων της Μοτορ Οιλ συμφωνία για τη δέσμευση χωρητικότητας για την κατασκευή των συνδέσεων μεταξύ του FSRU και του δικτύου μεταφοράς αερίου του ΔΕΣΦΑ.
Οσον αφορά στο FSRU της Αλεξανδρούπολης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την οικονομική ενίσχυση από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, ύψους 166,7 εκατ. ευρώ
Ο πλωτός τερματικός σταθμός της Μότορ Οιλ θα εγκατασταθεί στον Κόλπο της Κορίνθου απέναντι από τα διυλιστήρια του ομίλου
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό το FSRU θα έχει ετήσια χωρητικότητα έως και 2,6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου και στόχος είναι να ξεκινήσει εμπορική λειτουργία το 2023. Η συμφωνία με τον ΔΕΣΦΑ διασφαλίζει την ανοιχτή πρόσβαση στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου, όπως τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλος του Διαχειριστή Μαρία Ρίτα Γκάλλι κατά την υπογραφή της συμφωνίας. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ο ΔΕΣΦΑ επί χρόνια δεν ενέτασσε το συγκεκριμένο έργο στο αναπτυξιακό του πρόγραμμα, στο τμήμα που τον αφορά δηλαδή στη διασύνδεση με το εθνικό δίκτυο αερίου, προκαλώντας αντιδράσεις από τη Μότορ Όιλ. Τελικώς το πρόβλημα ξεπεράστηκε.
Η Motor Oil διαθέτει χαρτοφυλάκιο εφοδιασμού με φυσικό αέριο που αντιστοιχεί στο 10% της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου και απευθύνεται σε βιομηχανικούς και μεγάλους εμπορικούς καταναλωτές, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρίας.
Εν τω μεταξύ, η Gastrade συνεχίζει την προετοιμασία για το FSRU στην Αλεξανδρούπολη, όπου θα εισάγεται LNG και θα επαναεριοποιείεται προκειμένου μέσω αγωγού να συνδέεται με το ελληνικό σύστημα και τον υπό κατασκευή αγωγό Ελλάδας- Βουλγαρίας. Στόχος είναι να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2023. Το FSRU της Αλεξανδρούπολης θα αποτελείται από ένα πλωτό τερματικό, χωρητικότητας 5,5 Bcm. Στη Gastrade, που ξεκίνησε με πρωτοβουλία του ομίλου Κοπελούζου, ο οποίος διατηρεί το 20% στο έργο, μετέχουν επίσης με ίσα μερίδια 20% κάθε εταιρία, ο ΔΕΣΦΑ, η ΔΕΠΑ, η βουλγαρική Bulgartransgaz και η Gaslog, του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού.
Η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν και υπεύθυνη για τον Ανταγωνισμό Μαργκρέτε Βεστάγκερ έχει δηλώσει ότι το έργο πρόκειται να συμβάλει στην ασφάλεια και τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού στην Ελλάδα και ευρύτερα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και ότι έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα για να λειτουργήσει με τρόπο που δεν στρεβλώνει τον ανταγωνισμό. Η οικονομική ενίσχυση από το ελληνικό δημόσιο περιορίζεται σε ότι είναι απαραίτητο
για να πραγματοποιηθεί το έργο, με επαρκείς εγγυήσεις που θα διασφαλίσουν ότι ελαχιστοποιούνται οι πιθανές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού, πρόσθεσε η αντιπρόεδρος της Κομισιόν
Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ελληνικό δημόσιο με πόρους από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία.
Η ενίσχυση θα λάβει τη μορφή άμεσης επιχορήγησης στην Gastrade SA.
Σήμερα η Ελλάδα εισάγει LNG στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, χωρητικότητας αποθήκευσης 225.000 κυβικών μέτρων και δυναμικού επαναεριοποίησης 1.250 κυβικών μέτρων ανά ώρα, παρέχοντας ασφάλεια εφοδιασμού, λειτουργική ευελιξία στο σύστημα μεταφοράς και αυξημένη ικανότητα αντιμετώπισης της αιχμής της ζήτησης φυσικού αερίου.