Σαφές και απλούστερο φορολογικό καθεστώς, απαλλαγή των χρηστών από την ανάληψη ευθύνης για ζημίες, σαφή προσδιορισμό των καταστάσεων ανωτέρας βίας, υιοθέτηση του κριτηρίου της πιστοληπτικής αξιολόγησης και άλλες παρεμβάσεις ζητούν οι εν δυνάμει χρήστες του FSRU της Αλεξανδρούπολης.
Αυτά προκύπτουν τουλάχιστον από τις τοποθετήσεις των συμμετεχόντων στη δημόσια διαβούλευση που διενήργησε η ΡΑΕ σχετικά με το πρότυπο Σύμβαση Χρήσης του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης. Η πρότυπη σύμβαση προτάθηκε από τον Διαχειριστή του συστήματος, την εταιρία Gastrade.
Ας σημειωθεί ότι μέτοχοι του πρότζεκτ, με μερίδιο 20% ο καθένας είναι ο όμιλος Κοπελούζου, η Gaslog του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού, η βουλγαρική ΒΕΗ, η ΔΕΠΑ και ο ΔΕΣΦΑ.
Ανάμεσα στους συμμετέχοντες στη διαβούλευση ήταν και η OMV Petrom, η ρουμανική θυγατρική του αυστριακού ενεργειακού ομίλου OMV. Η εταιρία στο εξασέλιδο κείμενο που απέστειλε στη ΡΑΕ κάνει εκτεταμένη αναφορά στα φορολογικά ζητήματα. Yπογραμμίζει δε ως γενική παρατήρηση ότι ανέμενε μία διαφορετική προσέγγιση που θα απλοποιούσε το έργο του back office, θεωρώντας ότι ο Διαχειριστής θα λειτουργούσε περισσότερο ως “κεντρικός αντισυμβαλλόμενος”.
Aπό την πλευρά της η ΔΕΗ επικεντρώνει τα σχόλιά της σε τρία σημεία:
Tις περιβαλλοντικές ευθύνες για τις οποίες τονίζει ότι κατά κανένα τρόπο δεν θα πρέπει να αποδίδονται στον χρήστη, δεδομένου ότι αυτός δεν έχει κανέναν έλεγχο στην εκφόρτωση του LNG και τις περαιτέρω διαδικασίες επεξεργασίας του. Γι αυτό το λόγο προτείνει ή όποια περιβαλλοντική ζημιά να αποδίεται είτε στο πλοίο μεταφοράς, είτε στον Διαχειρισή του πλωτού τερματικού σταθμού
.Τους περιορισμούς όσον αφορά στην ευθύνη του Διαχειριστή: H ΔΕΗ ζητά μια πιο εξισορροπημένη φόρμουλα, που να προβλέπει παρόμοια μεταχείριση όλων των συμβαλλομένων μερών όσον αφορά στη μέγιστη σωρευτική ευθύνη ως αποτέλεσμα βαρειάς αμέλειας ή εσκεμμένου παραπτώματος.
.Εγγυήσεις των χρηστών του τερματικού : Yπό τις συνθήκες αγοράς που επικρατούν σήμερα είναι πρακτικά αδύνατον για τον χρήση του τερματικού να αντικαταστήσει την τραπεζική εγγύηση στο πολύ στενό χρονικό διάστημα των 10 εργάσιμων ημερών, όπως προβλέπει το υπό διαβούλευση σχέδιο. Αντ’ αυτού προτείνεται χρονικό περιθώριο 20 ημερών
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας στις παρατηρήσεις της κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο ζήτημα της αποζημίωσης των υπηρεσιών, προτείνοντας ο Διαχειριστής να εγκρίνει οποιαδήποτε αναθεώρηση της Ταρίφας Αναφοράς. Επίσης ζητεί την άρση του διοικητικού τέλους τόσο από τον Κώδικα Πρόσβασης του Τερματικού όσο και από τη Συμφωνία Χρήσης του, προκειμένου να παρασχεθεί κίνητρο στους χρήστες να συμμετέχουν σε δευτερογενείς συναλλαγές.
Μεταξύ άλλων προτείνει τη διαγραφή του άρθρου της συμφωνίας, έτσι όπως αυτό διατυπώνεται, για τις καταστάσεις Ανωτέρας Βίας, θεωρώντας ότι είναι πολύ γενικό και ασαφές.
Στην ίδια διαβούλευση η εταιρία Edison προτείνει στη ΡΑΕ και τη Gastrade να συμπεριλάβουν την πιστοληπτική αξιολόγηση -διαβάθμιση (credit rating) ως εναλλακτική της Εγγύησης Δυναμικότητας (Capacity Guarantee), σε ευθυγράμμιση με το ευρωπαϊκό πλαίσιο όσον αφορά στις εγγυήσεις. Επίσης επισημαίνει ότι η τρέχουσα εκδοχή του Συμφωνίας Χρήσης Τερματικού περιλαμβάνει μόνον μία μικρή αναφορά στην “Αποδεκτή Πιστοληπτική Διοβάθμιση, χωρίς, μεταξύ άλλων, να προσδιορίζει λεπτομερώς τις παραμέτρους μίας αποδεκτής πιστοληπτικής αξιολόγησης.