H αλματώδης πορεία των τιμών ηλεκτρισμού στην εγχώρια χονδρική αγορά, η οποία επί ημέρες είναι η ακριβότερη της Ευρώπης συνεχίστηκε χθες, δεδομένου και του νέου ράλι στις τιμές του φυσικού αερίου, με αφορμή την απόφαση της αρμόδιας Αρχής της Γερμανίας να αναστείλει την πιστοποίηση του νέου αγωγού αερίου Nord Stream II.
Στην Αγορά Επόμενης Ημέρας του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας η μέση τιμή διαμορφώθηκε για σήμερα στα 254,33 ευρώ/MWh, κατά 6.8% πάνω από τα επίπεδα της προηγούμενης ημέρας. Η άνοδος αντανακλά εν μέρει τη νέα ανατιμητική τάση στο φυσικό αέριο: To συμβόλαιο TTF της 21ης Δεκεμβρίου 2021 διαμορφώθηκε λίγο πριν το κλείσιμο στο ολλανδικό hub, που λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για τις τιμές αερίου στην Ευρώπη, στα 94,4 ευρώ/MWh, περίπου 18% υψηλότερα από το προηγούμενο κλείσιμο.
Ο αμφιλεγόμενος αγωγός αερίου Ρωσίας- Γερμανίας Nord Stream II και η μακροχρόνια διαμάχη για τη λειτουργία του μεταξύ Βερολίνου, Ουάσιγκτον και Βρυξελλών φαίνεται ότι έχει περάσει σε νέα φάση, με την πολιτική ρευστότητα στη Γερμανία και την αδυναμία σχηματισμού κυβέρνησης. Την κατάσταση επιδεινώνει η νέα ένταση στις σχέσεις Ευρώπης- Ρωσίας για τη Λευκορωσία και την Ουκρανία.
Ο αγωγός μετά από πολλές περιπέτειες, κυρώσεις και καθυστερήσεις είναι έτοιμος πλέον να λειτουργήσει. Η Μόσχα, που κατηγορείται από τους Ευρωπαίους ότι εκμεταλλεύτηκε ίσως και επαύξησε την ενεργειακή κρίση προκειμένου να πιέσει για τη λειτουργία του αγωγού, είχε αφήσει να εννοηθεί ότι θα διοχέτευε αέριο στις μισοάδειες αποθήκες αερίου της ΕΕ μόλις έπαιρνε όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις και άδειες ο Nord Stream II. Oμως η απερχόμενη καγκελάριος‘Αγκελα Μέρκελ, η οποία είχε στηρίξει επανειλημμένα τον Nord Stream II, δεν έχει πλέον την ισχύ που είχε. Τα τρία κόμματα που προσπαθούν να σχηματίσουν το νέο κυβερνητικό σχήμα, οι Σοσιαλδημοκράτες, οι Πράσινοι και οι Ελεύθεροι Δημοκράτες μπορεί να τρέφουν λιγότερη συμπάθεια για τον αγωγό σε σχέση με την προκάτοχό τους.
Το πάγωμα της πιστοποίησης του αγωγού από τις αρμόδιες γερμανικές αρχές σημαίνει ότι ο Nord Stream II δεν πρόκειται να προμηθεύσει με αέριο τη Γερμανία στο ορατό μέλλον. Μετά την έγκριση από τη γερμανική Αρχή - οποτεδήποτε αυτή δοθεί- θα χρειαστεί και η έγκριση από την ΕΕ, οπότε μπορεί να φθάσει η άνοιξη του 2022 και ο αγωγός να μην έχει λειτουργήσει ακόμα. Και όλα αυτά παρότι είναι έτοιμος, παρότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές πληρώνουν τις υψηλότερες τιμές αερίου και ηλεκτρισμού και παρότι πολλοί ανησυχούν ακόμα και για προβλήματα επάρκειας εφοδιασμού σε περίπτωση ενός πολύ ψυχρού χειμώνα, δεδομένου ότι τα αποθέματα αερίου στις ευρωπαϊκές αποθήκες βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα της δεκαετίας.