Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
EastMed
H Κομισιόν επιμένει στην εμπορική βιωσιμότητα του αγωγού
Τρίτη, 05/04/2022

Η προσπάθεια της Ευρώπης για διαφοροποίηση από τη ρωσική ενέργεια έχει αναζωπυρώσει τις συζητήσεις για τον αγωγό EastMed, ο οποίος προβλέπεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από την Ανατολική Μεσόγειο στην Ελλάδα και την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξακολουθεί να επιμένει στην εμπορική βιωσιμότητα του αγωγού προτού δώσει την τελική της έγκριση.

«Η σκοπιμότητα της συνέχισης του έργου του αγωγού EastMed θα εξαρτηθεί από την εμπορική του βιωσιμότητα και την ικανότητά του να συμβάλει στους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ», δήλωσε πηγή της Επιτροπής στη EURACTIV Ελλάδας.

Ο φορέας υλοποίησης του έργου έχει λάβει επιχορηγήσεις από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ) για τη διεξαγωγή όλων των απαραίτητων τεχνικών μελετών, συμπεριλαμβανομένων των ερευνών βυθού και των τεχνικών μελετών που θα επιτρέψουν στον φορέα υλοποίησης να λάβει επενδυτικές αποφάσεις.

«Ο φορέας υλοποίησης δεν έχει ακόμη ολοκληρώσει όλες τις δραστηριότητες και δεν έχει λάβει την τελική επενδυτική απόφαση. Η εμπορική βιωσιμότητα του έργου εξαρτάται επίσης από τις μελλοντικές ανάγκες της περιφερειακής ζήτησης», πρόσθεσε η πηγή της Επιτροπής.

Το έργο αποσκοπεί στη μεταφορά 9 έως 12 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως από υπεράκτια αποθέματα φυσικού αερίου μεταξύ Ισραήλ και Κύπρου στην Ελλάδα και στη συνέχεια στην Ιταλία και σε άλλες χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Παρόλο που η ΕΕ στοχεύει γενικά στη μείωση της χρήσης καυσίμων που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα και στην επιτάχυνση της υιοθέτησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, στο μεσοδιάστημα, η πηγή εξήγησε ότι το φυσικό αέριο μπορεί να βοηθήσει σε μια επιτυχή ενεργειακή μετάβαση σε ορισμένα κράτη μέλη.

Ο αναθεωρημένος κανονισμός ΔΕΔ-Ε θα επικαιροποιήσει τις κατηγορίες υποδομών που θα υποστηριχθούν σύμφωνα με την Πράσινη Συμφωνία.

«Κατά κανόνα, τα έργα φυσικού αερίου δεν θα είναι επιλέξιμα για να αποκτήσουν το καθεστώς PCI, αλλά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη συμφώνησαν σε μια εξαίρεση τόσο για την Κύπρο όσο και για τη Μάλτα, λόγω της μοναδικής τους θέσης ως νησιωτικών κρατών που είναι λιγότερο συνδεδεμένα με την κύρια ευρωπαϊκή ενεργειακή υποδομή», πρόσθεσε η πηγή.

Αβέβαιη η υποστήριξη των ΗΠΑ

Μετά την επιθετικότητα της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Ουάσινγκτον παραδέχθηκε πρόσφατα ότι η Ανατολική Μεσόγειος θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της Ευρώπης από τη Μόσχα. Ωστόσο, δεν έγινε καμία συγκεκριμένη αναφορά στον EastMed.

Εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ των ΗΠΑ δήλωσε ότι η περιοχή «θα διαδραματίσει όλο και πιο σημαντικό ρόλο καθώς θα επεκτείνει την ικανότητά της να εισάγει υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και να κατασκευάσει υποδομές όπως περιφερειακές διασυνδέσεις ηλεκτρικής ενέργειας, προωθώντας έτσι την ενεργειακή διαφοροποίηση της Ευρώπης».

Νωρίτερα φέτος, σε δήλωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ είχε διατυπωθεί η άποψη ότι η Ουάσιγκτον δεν υποστηρίζει πλέον την κατασκευή του έργου του αγωγού φυσικού αερίου EastMed, καθώς το ενδιαφέρον των ΗΠΑ στρέφεται πλέον στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Ωστόσο, ένα βασικό στοιχείο είναι το κατά πόσον ο αγωγός θα είναι εμπορικά εφικτός ή αν υπάρχουν άλλες επιλογές στο τραπέζι.

Όταν η Κύπρος, η Ελλάδα και το Ισραήλ υπέγραψαν τη συμφωνία για τον αγωγό τον Ιανουάριο του 2020, ένας αξιωματούχος της ΕΕ δήλωσε στη EURACTIV ότι ο αγωγός θα πρέπει να θεωρηθεί ως «μία επιλογή» για την αξιοποίηση των προμηθειών φυσικού αερίου EastMed για την ΕΕ, παράλληλα με την επιλογή μεταφοράς του με δεξαμενόπλοια υπό μορφή υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Ο πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι παρουσίασε μια εναλλακτική ιδέα στον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη τον Μάρτιο του 2021, όπως είχε αποκαλύψει Το Βήμα.

Ο αγωγός θα εξακολουθούσε να ξεκινά από το κοίτασμα φυσικού αερίου Λεβιάθαν του Ισραήλ, αλλά αντί να πηγαίνει στην Κύπρο μέσω υπεράκτιου αγωγού, θα κατευθυνόταν στην Αίγυπτο από τη στεριά και στη συνέχεια θα ανέβαινε στο νησί της Κρήτης, περνώντας από την περιοχή της οριοθετημένης ελληνοαιγυπτιακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.

Τα πλοία LNG θα μπορούν στη συνέχεια να μεταφέρουν το αέριο είτε στην Αλεξανδρούπολη στη βορειοανατολική Ελλάδα είτε αλλού, έχοντας ως τελικό προορισμό την Ευρώπη.

Υπάρχει όμως και ένα γεωπολιτικό ζήτημα, δεδομένου ότι η Τουρκία παρακάμπτεται γεωγραφικά στο σχεδιασμό του αγωγού. Και η Άγκυρα αμφισβητεί τη σκοπιμότητα του αγωγού.

Ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε πρόσφατα ότι «αν υπολογιστεί το κόστος, το καταλληλότερο σενάριο είναι το αέριο αυτό να περάσει από την Τουρκία. Εξάλλου, το συζητούν [τα άλλα εμπλεκόμενα κράτη] μεταξύ τους».

Επαναπροσέγγιση Ελλάδας-Τουρκίας

Σε αυτό που ορισμένοι χαρακτήρισαν ως «επαναπροσέγγιση» στον απόηχο του πολέμου στα ανατολικά της Ευρώπης, ο Έλληνας πρωθυπουργός Μητσοτάκης και ο Ερντογάν είχαν συνάντηση στην Κωνσταντινούπολη τον περασμένο μήνα. Αν και οι λεπτομέρειες αυτής της συνάντησης δεν αποκαλύφθηκαν ποτέ, δημοσιεύματα του Τύπου έδειξαν ότι η ενέργεια κυριάρχησε στις συνομιλίες.

Για τον Μιχάλη Μαθιουλάκη, εμπειρογνώμονα στον τομέα της ενέργειας στο ΕΛΙΑΜΕΠ, η κατασκευή του αγωγού είναι μια απόφαση που αφορά αποκλειστικά στην Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ και επομένως είναι εντελώς αποκομμένη από οποιεσδήποτε τρέχουσες ή επερχόμενες συνομιλίες μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.

«Εκτός από τις τεχνικές προκλήσεις του, ο αγωγός EastMed επηρεάστηκε τα τελευταία χρόνια κυρίως από τις πολιτικές της ΕΕ για την απαλλαγή από τον άνθρακα, η οποία απέφυγε να προσφέρει περαιτέρω οικονομική και πολιτική στήριξη σε νέα έργα υποδομής φυσικού αερίου», δήλωσε στη EURACTIV.

Για το σκοπό αυτό, πρόσθεσε, η ανανεωμένη αποφασιστικότητα της ΕΕ να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια μειώνοντας σημαντικά την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο ανοίγει πράγματι ένα «νέο παράθυρο ευκαιρίας» για την υλοποίηση του αγωγού φυσικού αερίου.

«Η οικονομική και πολιτική στήριξη από την ΕΕ μπορεί να διευκολύνει τη διαδικασία λήψης τελικών επενδυτικών αποφάσεων από τους ιδιωτικούς φορείς που εξετάζουν τη συμμετοχή τους στο έργο», είπε. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι η σημαντική αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, ευνοεί τις παραμέτρους οικονομικής βιωσιμότητας του αγωγού.

Ωστόσο, προειδοποίησε ότι η αποφασιστικότητα της ΕΕ να στηρίξει νέες υποδομές φυσικού αερίου μπορεί να μην διαρκέσει πολύ, καθώς αποκλίνει από τις μακροπρόθεσμες φιλοδοξίες της Ένωσης για απαλλαγή από τον άνθρακα.

Επιπλέον, είπε, η πορεία των τιμών του φυσικού αερίου στην Ευρώπη για το υπόλοιπο του 2022 και σε σχέση με τις εξελίξεις με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, θα καθορίσει τα σήματα της αγοράς που θα δημιουργηθούν για τις επιχειρηματικές οντότητες που εξετάζουν το ενδεχόμενο συμμετοχής ή χρηματοδότησης του έργου.

«Εάν οι τιμές πέσουν πολύ γρήγορα ή οι εκπομπές CO2 αυξηθούν πολύ υψηλά το 2022, τότε η αποφασιστικότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να υποστηρίξει ένα έργο όπως ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed θα μπορούσε να αποδυναμωθεί γρήγορα. Επομένως, έχει πράγματι ανοίξει ένα νέο παράθυρο ευκαιρίας για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed, αλλά μπορεί να μην είναι ανοιχτό για πολύ καιρό», κατέληξε.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Για τη μεταφορά αερίου από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ιταλία και την Κεντρική Ευρώπη μέσω Ελλάδας
Η στιγμή του μαρκετ τεστ για τον αγωγό μεταφοράς αερίου EastMed φτάνει. Στέλεχη της IGI Poseidon, που επικαλείται το ...
Την αντίθεση των ΗΠΑ σε προκλήσεις και ενέργειες που υπονομεύουν τις επενδύσεις στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου διαμήνυσε ο ...
ΔΕΠΑ
Η IGI Poseidon, η κοινοπραξία που υλοποιεί τον αγωγό EastMed και στην οποία συμμετέχει κατά 50% η ΔΕΠΑ, προχώρησε ...
EastMed
Το πράσινο φως για την έναρξη του κύκλου αδειοδότησης  για τον αγωγό EastMed και πιο συγκεκριμένα  του ελληνικού χερσαίου ...
Αγωγός EastMed
Κινδυνεύει ο αγωγός EastMed  να βρεθεί τελικώς εκτός ευωπαϊικής χρηματοδότησης;  Μέχρι σήμερα, οι μελέτες για το έργο είχαν βρεί ...
Αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed
Oι υπογραφές για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed μπορεί να “έπεσαν” χθες, μία ιστορική ημέρα για μία ιστορική ...
ΔΕΠΑ-ENERGEAN
Στην περαιτέρω συνεργασία τους με στόχο την υποστήριξη του αγωγού EastMed συμφώνησαν η Energean (LSE: ENOG, TASE: אנאג) και ...
Μητσοτάκης για EastMed
Στο Μέγαρο Μαξίμου υποδέχτηκε σήμερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τον πρωθυπουργό του Ισραήλ, λίγο μετά τις δύο το μεσημέρι. ...
EastMed
Πρόβλεψη για λήψη μέτρων προστασίας και διασφάλισης του αγωγού φυσικού αερίου EastMed περιλαμβάνει σύμφωνα με αρμόδιες πηγές η Διακυβερνητική ...
 
 
Στην ανάγκη υιοθέτησης μίας νέας προσέγγισης στη χορήγηση όρων πρόσβασης στο ηλεκτρικό δίκτυο για τα νέα έργα ΑΠΕ, λόγω του επενδυτικού ενδιαφέροντος, αναφέρθηκε ...
Η Eldorado Gold Corporation δημοσίευσε σήμερα τα οικονομικά και επιχειρησιακά αποτελέσματα της εταιρείας για το τρίτο τρίμηνο του 2024. Τα κυριότερα γεγονότα τρίτου ...
Σε μείωση 5,9% στο πράσινο τιμολόγιο για το μήνα Νοέμβριο, όπου και η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών, προχωρά η ΔΕΗ, με τη χρέωση να ...
  Ενα νέο αιολικό πάρκο στη Ρουμανία άρχισε να κατασκευάζει η ΔΕΗ,  διευρύνοντας σταθερά το πράσινο χαρτοφυλάκιό της στη χώρα. Πρόκειται για πάρκο Deleni, ισχύος ...
Το πλαίσιο Εφαρμογής των Συμβάσεων Δυναμικής Τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας έθεσε η ΡΑΑΕΥ, ανοίγοντας το δρόμο για την εφαρμογή και στη χώρα μας των ...
Στη διαχείριση της νέας πραγματικότητας που φέρνει η υψηλή διείσδυση ΑΠΕ, η οποία πλέον φτάνει το 60% στο εγχώριο ενεργειακό μείγμα, εστίασε κατά ...
Σε μια περίοδο διεθνούς αβεβαιότητας και πληθωριστικών πιέσεων, και με γνώμονα την προστασία των καταναλωτών από το υψηλό κόστος ενέργειας, ο ΗΡΩΝ μειώνει ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ υπενθυμίζει ότι για τους πελάτες που εφαρμόζεται οικιακό τιμολόγιο με χρονοχρέωση (μειωμένο νυχτερινό) τμηματικού ωραρίου θα ισχύσει και φέτος, όπως κάθε ...
Η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, συμμετείχε, εκπροσωπώντας τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρο Σκυλακάκη, στην Υπουργική Διάσκεψη της Πρωτοβουλίας ...
Mνημόνιο Κατανόησης υπέγραψαν ο ΔΕΣΦΑ, ο ICGB, ο φορέας που διαχειρίζεται τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό (IGB) και οι Διαχειριστές Μεταφοράς Αερίου 8 ακόμα χωρών ...
Aλλαγές από τον Ιανουάριο του 2025 στον τρόπο λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας  Αγοράς εισηγείται το Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ), καθώς ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ προσηλωμένος στο στόχο του πελατοκεντρικού χαρακτήρα λειτουργίας του και της ψηφιοποίησης όλων των λειτουργιών του, ανακοινώνει ότι από τη Δευτέρα 4 ...