Tις πρόδρομες εργασίες διαμόρφωσης του χώρου όπου θα εγκατασταθεί νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής έχει ξεκινήσει η Elpedison, εν όψει της λήψης ως τον Ιούνιο της τελικής επενδυτικής απόφασης για την κατασκευή της.
Η νέα μονάδα, με καύσιμο το φυσικό αέριο και ισχύ 860 MW θα εγκατασταθεί στο βιομηχανικό συγκρότημα των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη, όπου ήδη η εταιρία λειτουργεί ηλεκτροπαραγωγική μονάδα 400 MW.
Ο προϋπολογισμός της επένδυσης τοποθετείται στην κλίμακα των 400-450 εκατ. ευρώ
Aς σημειωθεί ότι χθες η Elpedison κατέθεσε αίτηση στη ΡΑΕ για την απόκτηση άδειας κατασκευής και λειτουργίας πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στον Θερμαϊκό Κόλπο.
Εκτός από τη μονάδα των 400 MW στη Θεσσαλονίκη, η Elpedison διαθέτει μία ακόμα μονάδα συνδυασμένου κύκλου στη Θίσβη Βοιωτίας, ισχύος 420 MW
Στόχος της εταιρίας είναι η νέα μονάδα να λειτουργήσει το 2025 μαζί με το FSRU, το οποίο θα τροφοδοτεί το ηλεκτροπαραγωγικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης με φυσικό αέριο, προσδίδοντας ασφάλεια εφοδιασμού, καθώς εκτιμάται ότι το δίκτυο μεταφοράς αερίου από το νότιο σύστημα προς το βορρά, θα κορεσθεί τα επόμενα χρόνια, όσο θα αυξάνεται η χρήση υγροποιημένου αερίου, σε εφαρμογή της πολιτικής των Βρυξελλών για την πλήρη απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο.
Στο πλαίσιο της πολιτικής αυτής, η εταιρία θεωρεί ότι οι επενδύσεις στο φυσικό αέριο σε προοπτική δεκαπενταετίας τουλάχιστον θα είναι απαραίτητες για να καλύψουν τις ανάγκες της ζήτησης, καθώς οιεναλλακτικές τεχνολογίες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, όπως το υδρογόνο, το βιοαέριο και οι ΑΠΕ με τα συστήματα αποθήκευσης δεν μπορούν μέσα στο χρονικό διάστημα αυτό να αναπτυχθούν στο βαθμό που χρειάζεται για να ανταποκριθούν στη κατανάλωση.
Ο στόχος της ΕΕ πάντως για την κατάργηση των ορυκτών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου του φυσικού αερίου, παραμένει, παρά τις ανατροπές που έφερε ο πόλεμος στην Ουκρανία και τα έργα που απαιτούνται άμεσα για την υποκατάσταση του ρωσικού αερίου, με αέριο τρίτων χωρών και κυρίως LNG.
Το ύψος της επένδυσης για το «Thessaloniki FSRU»,όπως αποκαλείται το πρότζεκτ της εταιρίας για τη πλωτή μονάδα αποθήκευσης, δυναμικότητας 170.000 κ.μ. υγροποιημένου αερίου, θα εξαρτηθεί από το εάν η εταιρία θα επιλέξει να αγοράσει ή να νοικιάσει μετασκευασμένο LNG carrier. Υπολογίζεται ότι η αγορά θα στοιχίσει 250-300 εκατ. ευρώ, ενώ η ενοικίαση μαζί με τη μίσθωση των υπηρεσιών λειτουργίας θα κοστίσει χαμηλότερα.