Η αναβάθμιση της δυναμικότητας μεταφοράς του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού IGB, του οποίου τα επίσημα εγκαίνια λειτουργίας αναμένονται εντός του πρώτου δεκαημέρου του Ιουλίου- ενδεχομένως και την 1η Ιουλίου- εξετάζεται ήδη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως μία από τις λύσεις που θα επιτρέψουν την ταχύτερη απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο, ιδιαίτερα στη ΝΑ Ευρώπη.
Σχετική αναφορά περιλαμβάνει και το RePower EU, το οποίο τονίζει ότι “η φάση ΙΙ του IGB θα μπορούσε να μετριάσει έτι περαιτέρω την εξάρτηση ιδίως της Βουλγαρίας αλλά και ολόκληρης την περιφέρεια της ΝΑ Ευρώπης, καθιστώντας εφικτή την αύξηση των ροών από τον TAP και τους τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Ελλάδα.”
Η αναβάθμιση του μεταφορικού δυναμικού του αγωγού στα 5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως από τα 3 δισ. κμ σήμερα, δηλαδή η Φάση ΙΙ, προβλέπεται εξάλλου και στον αρχικό σχεδιασμό του έργου.
Καθοριστικό ρόλο ωστόσο για τη λήψη της επενδυτικής απόφασης για την αναβάθμιση του αγωγού αναμένεται να παίξουν δύο βασικοί παράγοντες: H διαθεσιμότητα αερίου και η ζήτηση, καθώς το ευρωπαϊκό σχέδιο για την απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο δεν στηρίζεται μόνον στην προμήθεια από τρίτες πηγές αλλά και στη μείωση της κατανάλωσης αερίου στην Ευρώπη κατά 27% ως το τέλος της δεκαετίας. Δεδομένου ότι σήμερα ο αγωγός ΤΑΡ που μεταφέρει αζέρικο αέριο από τα ελληνουτουρκικά σύνορα στην Ιταλία μέσω Αλβανίας δεν μπορεί άμεσα να αυξήσει τις παραδόσεις και ο πρώτος από τους νέους πλωτούς σταθμούς LNG που έχουν δρομολογηθεί στη χώρα μας , το FSRU της Αλεξανδρούπολης, αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2023, οι τελικές αποφάσεις ίσως να καθυστερήσουν.
Ας σημειωθεί ότι ο αγωγός ΤΑΡ θα είναι βασικός τροφοδότης του νέου ελληνο-βουλγαρικού αγωγού, πέρα από τις ποσότητες LNG.
Οπως δήλωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας κ. Κωνσταντίνος Ξιφαράς η κατασκευή του IGB έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί και αν χρειαστεί, για έκτακτες ανάγκες θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από τα μέσα Ιούνίου. Από τον Ιούλιο αναμένεται η εμπορική χρήση του αγωγού..
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας μετέχει με 50% - το άλλο 50% ανήκει στην Edison- στην εταιρία Poseidon, μέτοχο κατά 50% του έργου. Το υπόλοιπο ανήκει στη βουλγαρική πλευρά.
Η Βουλγαρία έχει συμβολαιοποιήσει με την Socar, την κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαϊτζάν, την προμήθεια 1 bcm αερίου ετησίως, μέσω του αγωγού ΤΑΡ.
Ως γνωστόν η Gazpom έχει διακόψει τις ροές αερίου προς τη Βουλγαρία, επειδή η Σόφια δεν δέχθηκε να πληρώσει σε ρούβλια. Για τους ίδιους λόγους, ρωσικό αέριο δεν παρέχεται στην Πολωνία και τη Φινλανδία, ενώ έχουν παύσει οι προμήθειες στην Ολλανδία, στη δανέζικη Orsted, καθώς και μία σειρά συμβολαίων προμήθειας προς τη Γερμανία.
Ο αγωγός IGB, μήκους 182 χλμ και διαμέτρου 32 ίντσών θα συνδέει την Κομοτηνή με τη Στάρα Ζαγόρα στη Βουλγαρία.