Σημαντικό ενδιαφέρον για εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω του σημείου διασύνδεσης με τον αγωγό ΤΑΡ αλλά και για εξαγωγές από το Σιδηρόκαστρο κατέδειξαν οι πρόσφατες δημοπρασίες του ΔΕΣΦΑ για την δέσμευση αδιάλειπτης δυναμικότητας μεταφοράς στα σημεία εισόδου και εξόδου του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου.
Το σημείο εισόδου Νέα Μεσημβρία, όπου συνδέεται ο αγωγός ΤΑΡ με το ελληνικό σύστημα ήταν αυτό που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, καθώς από τον ΤΑΡ εισέρχεται αζέρικο αέριο. Αντίθετα, για εισαγωγές από το σημείο εισόδου/εξόδου στο Σιδηρόκαστρο, απ’ όπου ρέει ρωσικό αέριο, το ενδιαφέρον ήταν περιορισμένο, καταδεικνύοντας τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί στο ενεργειακό εφοδιασμό, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Στο σημείο εισόδου της Νέας Μεσήμβριας δεσμεύθηκε το 100% της διαθέσιμης δυναμικότητας, με το premium να φθάνει στο 104%, πράγμα που σημαίνει ότι ο ΔΕΣΦΑ θα λάβει διπλάσια τιμή από αυτή που ζητήθηκε κατά την έναρξη της δημοπρασίας. Η δημοπρασία έγινε μέσω της πλατφόρμας Prisma και αφορούσε τα επόμενα 15 χρόνια.
Στο σημείο εισόδου/εξόδου του Σιδηρικάστρου, στα σύνορα Ελλάδας-Βουλγαρίας το ενδιαφέρον ελληνικών και ξένων εταιριών επικεντρώθηκε στις εξαγωγές ενώ περιορισμένη ήταν η ζήτηση για εισαγωγές. Οι δημοπρασίες για εξαγωγές από το εν λόγω σημείο κατά το έτος φυσικού αερίου 2023-2024 έκλεισαν με δέσμευση του 98,5% της δυναμικότητας. Δεσμεύσεις έγιναν και για επόμενα έτη έως και το 2028 χωρίς ωστόσο να δεσμευθεί το σύνολο της δυναμικότητας που προσφέρθηκε από το ΔΕΣΦΑ για τα έτη αυτά.
Οσον αφορά στις εισαγωγές μέσω Σιδηρόκαστρου, το ενδιαφέρον ήταν μειωμένο , με τη δέσμευση δυναμικότητας να αγγίζει το 50% για τον επόμενο χειμώνα και 15% μέχρι και το φθινόπωρο του 2026. Πάντως, το μεγαλύτερο μέρος της τεχνικής δυναμικότητας του σημείου έχει ήδη δεσμευθεί σε προηγούμενες δημοπρασίες. Η δημοπρασία έγινε μέσω της πλατφόρμας RBP και αφορούσε τα επόμενα 15 χρόνια.
Για πρώτη φορά έγιναν φέτος δημοπρασίες για δέσμευση δυναμικότητας στο νέο σημείο διασύνδεσης του ελληνικού συστήματος με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB στην Κομοτηνή. Από το συγκεκριμένο σημείο θα διέρχεται αέριο και από το FSRU της Αλεξανδρούπολης Στο σημείο διασύνδεσης με τον IGB καταγράφηκαν δεσμεύσεις για τα 5 επόμενα έτη. Για το έτος αερίου 2023-2024 δεσμεύθηκε το 34% της δυναμικότητας, ενώ για τα υπόλοιπα έτη τα ποσοστά δέσμευσης ήταν σημαντικά χαμηλότερα.
Η δυναμικότητα εξόδου του IGB συνδυάζεται άμεσα με τη δυναμικότητα εισόδου στο σημείο Αμφιτρίτη ώστε το αέριο που εισάγεται από το FSRU Αλεξανδρούπολης να εξάγεται μέσω του αγωγού IGB. Η δημοπρασία έγινε από την πλατφόρμα Prisma και αφορούσε τα επόμενα 5 χρόνια.
Στους Κήπους, όπου διασυνδέεται το ελληνικό με το τουρκικό σύστημα ο ΔΕΣΦΑ δεν έδωσε δυναμικότητα για το έτος αερίου 2023-2024, μετά και από σχετική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής, καθώς ξεκίνησε η αναβάθμιση του συμπιεστή της Κομοτηνής.
Τέλος, τον Νοέμβριο θα διεξαχθούν οι δημοπρασίες για την απόκτηση δυνατότητας μεταφορά αεριοποιημένου LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) από τη Ρεβυθούσα, η οποία έχει αναδειχθεί στο κύριο σημείο εισαγωγής φυσικού αερίου. Ας σημειωθεί ότι τον Αύγουστο έχει προγραμματιστεί η άφιξη 5 φορτίων LNG, συνολικής δυναμικότητας 369.276 κυβικών μέτρων, από τις εταιρίες Μυτιληναίος, Motor Oil, `Ηρων, ΔΕΗ και ΔΕΠΑ