Χωρίς τη σαφή δέσμευση της Κυπριακής Δημοκρατίας, όπως θα επιθυμούσε η Αθήνα, για τη συμμετοχή στο μετοχικό σχήμα του Great Sea Interconnector (GSI), της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου, εγκρίθηκε τελικώς χθες από το υπουργικό συμβούλιο της Λευκωσίας η συμφωνία για το έργο. Η συμμετοχή της Κύπρου, με τα 100 εκατ. ευρώ, όπως έχει εξαγγελθεί εδώ και μήνες, φαίνεται ότι θα απασχολήσει αύριο, 19 Σεπτεμβρίου, τη συνάντηση που θα έχουν στο Μέγαρο Μαξίμου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη.
Πληροφορίες πάντως, από την Κύπρο αναφέρουν ότι το ζήτημα της κυπριακής συμμετοχής δεν θα κλείσει πριν από τα τέλη του χρόνου, αφού ολοκληρωθούν διάφορες μελέτες, όροι και προϋποθέσεις.
Το πλαίσιο της συμφωνίας που εγκρίθηκε χθες, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Κύπριου υπουργού Ενέργειας Γιώργου Παπαναστασίου προβλέπει ότι η ανάκτηση μέρους των δαπανών του φορέα υλοποίησης θα αρχίσει εντός του 2025 και θα συνεχιστεί μέχρι τον Δεκέμβριο του 2029. Το ποσό ανάκτησης για την Κύπρο καθορίστηκε στα 25 εκατ. ευρώ ετησίως και θα καταβάλλεται από κρατικά κονδύλια και συγκεκριμένα από το σύστημα δημοπράτησης δικαιωμάτων ρύπων. Ας σημειωθεί ότι για την Ελλάδα, το κόστος ανάκτησης κατά την κατασκευαστική περίοδο του έργου, ξεκινά από το 2025 και θα πληρωθεί από τους Ελληνες καταναλωτές μέσω σχετικής χρέωσης στα τέλη δικτύου του ΑΔΜΗΕ.
Περισσότερες πληροφορίες ο κ. Παπαναστασίου δεν έδωσε, όπως αναφέρει όμως ο κυπριακός τύπος, συμφωνήθηκε ακόμα όρος βάσει του οποίου αν το κόστος της διασύνδεσης ξεπεράσει τα 1,94 εκατ. ευρώ, όπως προβλέπεται σήμερα, τότε την έξτρα δαπάνη θα την επιμεριστούν 50-50 οι ‘Ελληνες και οι Κύπριοι καταναλωτές.
Κατά τις πληροφορίες του philnews, έχουν ακόμα συμφωνηθεί:
- Το premium WACC στην Κύπρο, από το οποίο καθορίζεται το έσοδο του Διαχειριστή από τη διασύνδεση, να οριστεί στο 8,3% και να ισχύσει για 17 χρόνια, ώστε να καλύψει και την 5ετή περίοδο της κατασκευής της διασύνδεσης.
- Τροποποίση του διασυνοριακού καταμερισμού κόστους (CBCA), δηλαδή του γεωπολιτικού ρίσκου, μόνο ως προς τους εξωτερικούς κινδύνους που ενδεχομένως να αποτρέψουν την ολοκλήρωση του καλωδίου σε 50-50 μεταξύ Ελλάδας- Κύπρου, από 37% και 63% αντίστοιχα, όπως προέβλεπε το αρχικό σχέδιο.
- Αν η διασύνδεση δεν ολοκληρωθεί μέσα στο 2029, η χρηματοδότηση του GSI θα διακοπεί και θα ξαναρχίσει με χρέωση των καταναλωτών μετά τη λειτουργία του έργου. Αν οι δαπάνες του ΑΔΜΗΕ κατά την πενταετία 2025-29 είναι μεγαλύτερες των 125 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν στην κυπριακή πλευρά, τότε το υπόλοιπο θα καταβληθεί από τους καταναλωτές στη διάρκεια της λειτουργίας του καλωδίου.
- Τέλος, όσον αφορά στη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector, οι αποφάσεις θα ληφθούν αργότερα, όταν ολοκληρωθούν από ανεξάρτητο οίκο οι μελέτες αξιολόγησης της μελέτης κόστους/οφέλους του έργου που έχει παρουσιάσει ο ΑΔΜΗΕ.