Πολλά επεισόδια πίσω, όσον αφορά στις εξελίξεις στην αγορά ηλεκτρισμού, μας γυρνά η μελέτη Επάρκειας Ισχύος του Συστήματος για την περίοδο 2019-2030, που είχε εκπονήσει ο ΑΔΜΗΕ τον Σεπτέμβριο του 2018 και ξαφνικά, το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας επέλεξε χθες να ξαναδώσει στη δημοσιότητα.
Πρόκειται για τη μελέτη που συνόδευσε το ελληνικό σχέδιο για τον Μόνιμο Μηχανισμό Επάρκειας Ισχύος, τα νέα ΑΔΙ, τα οποία ακόμα δεν έχουν εγκριθεί από την Κομισιόν και όπως, όλα μαρτυρούν, δεν πρόκειται να εγκριθούν, τουλάχιστον εντός του χρονικού διαστήματος που θα ήθελε η απερχόμενη κυβέρνηση, ως μεθαύριο Παρασκευή 4 Ιουλίου, προκειμένου να μπορέσει να ενταχθεί η υπό κατασκευή μονάδα της ΔΕΗ στην Πτολεμαίδα στο νέο μηχανισμό και να λαμβάνει τη σχετική οικονομική ενίσχυση. Ίσως όμως και μόνον τα στοιχεία στα οποία βασίζεται η μελέτη αυτή, η οποία ούτως ή άλλως επικαιροποιείται από τον ΑΔΜΗΕ κάθε χρόνο, να εξηγούν γιατί δεν εγκρίνονται τα ελληνικά ΑΔΙ…
Ας σημειωθεί ότι το υπουργείο έστειλε στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν, την τελική ελληνική πρόταση για τα ΑΔΙ - μαζί με την εν λόγω μελέτη με τα μάλλον παρωχημένα στοιχεία, κατά τα τέλη Μαίου του 2019..
Σύμφωνα με την “εικονική πραγματικότητα” της μελέτης- ή μάλλον του τι θα ίσχυε στη χώρα αν όλα είχαν πραγματοποιηθεί με βάση με τους σχεδιασμούς και τα χρονοδιαγράμματα του 2017- η μονάδα 5 της Μεγαλόπολης ήδη λειτουργεί σε πλήρη ισχύ (από τα μέσα του 2019 όπως χαρακτηριστικά αναγράφεται), πράγμα όμως που δεν συμβαίνει. Επίσης κατά τη μελέτη, η μονάδα Πτολεμαΐδα 5 της ΔΕΗ θα ενταχθεί στο σύστημα στα μέσα του 2021, κατά πρόσφατη δήλωση όμως, του ίδιου του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΗ κ. Μανώλη Παναγιωτάκη, η μονάδα θα ολοκληρωθεί το 2022. Τότε που γραφόταν η μελέτη, προβλεπόταν και η απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων του Αμυνταίου και της Καρδιάς στο τέλος του 2018 με αρχές του 2019. Ομως οι υπό απόσυρση μονάδες έχουν πάρει το “φιλί της ζωής” από το υπουργείο ΠΕΝ, το οποίο έχει παρατείνει τις ώρες λειτουργίας, από τις 17.500- που θα είχαν λήξει από πέρυσι-στις 32.000 ώρες λειτουργίας…..
Όλα αυτά ήταν γνωστά, όταν το υπουργείο έστελνε στην Κομισιόν την εν λόγω μελέτη, συνοδεύοντας την τελική του πρόταση για τα ΑΔΙ. Αλλωστε την ίδια μελέτη είχε κοινοποιήσει στις Βρυξέλλες και τον Οκτώβριο του 2018, όταν έστελνε τη προκοινοποίηση για τα νέο Μηχανισμό Επάρκειας Ισχύος.
Εξελίξεις βέβαια όπως αυτές, που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα, ούτε κάν αναφέρονται. Πρόκειται για τα σχέδια πέντε εγχώριων ενεργειακών ομίλων των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίου, της Elpedison, του Κοπελούζου και του Καράτζη να κατασκευάσουν νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο, συνολικής ισχύος 3.500 MW. Κάποιες από τις μονάδες αυτές έχουν λάβει και τις πρώτες αδειοδοτήσεις
Με τόσο παρωχημένα στοιχεία και τόσο μεγάλη καθυστέρηση στην αποστολή προς την ΕΕ της τελικής πρότασης για τα νέα ΑΔΙ είναι δύσκολο το υπουργείο να πείσει ότι πράγματι ενδιαφέρεται -ή ενδιαφερόταν- να εφαρμοστεί ο εν λόγω μηχανισμός.